През последните три години 308 са компаниите, които са представяли България с национален щанд или с индивидуални павилиони на събития в страната и чужбина са били поподкрепени от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) към Министерството на икономиката. Това отчитат от агенцията след приключения европейски проект по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, ориентиран към представяне на българското производство пред производители, купувачи и експерти от цял свят.
Според отчета 211 малки и средни производители са взели участие в международни изложения, проведени в чужбина – сред които най-големите в световен мащаб – в Германия, Франция, ОАЕ, Катар, Турция и редица други страни. Участвали са и в 24 търговски панаира.
Агенцията традиционно организира националните участия във водещите изложения по света, като през последните години сред тях влизат германското изложение за индустриални технологии „HANNOVER MESSE“ в Хановер, изложението за собствени марки „World of Private Label“ в Амстердам, Нидерландия, за сладкарски и захарни изделия „ISM“, в Кьолн, Германия, „GITEX Technology Week“ в Дубай, Обединени арабски емирства, и много други.
Статистиката сочи, че 88% от тях очакват сключване на един или повече договори за износ на български продукти на водещи международни пазари. В рамките на участията им пък са проведени над 5000 срещи с потенциални бизнес партньори.
На 10 водещи международни изложения, чийто домакин е България, участие са взели 97 МСП. Те са реализирали 1 448 срещи, като 90% от тях очакват да реализират продукцията си на местния или международните пазари с поне един договор за поръчка.
„Това са конкретно договори за износ на български стоки. Говорим за разнообразни сектори – хранително-вкусова промишленост, машиностроене, козметика, корабостроене, информационни и комуникационни технологии, производство на мебели, обувна промишленост и много други“, коментира изпълнителният директор на ИАНМСП и ръководител на проекта Бойко Таков.
Освен участие на щанд проектът подкрепи и участието на 20 МСП в специализирани конференции в страната и чужбина, като в рамките на 4 форума са реализирани над 300 бизнес срещи, като отново процентът очаквани договори от страна на бизнеса възлиза на 85%, стана ясно от координаторът на проекта и началник на отдел “Международни изложби и конференции” Росица Пешева.
„Тези участия са източник на преки бизнес контакти, дават възможност със запознаването с даден пазар от първа ръка, а предварителните срещи и договаряния дават канал за отличен маркетинг“, коментира тя.
За да споделят опита си от участията с ИАНМСП в международни изложения, са присъствали представители на Българска национална асоциация “Етерични масла, парфюмерия и козметика” (БНАЕМПК), Българска камара по машиностроене и Българска асоциация на електротехниката и електрониката (БАСЕЛ).
„Изключително доволни сме от работата ни с ИАНМСП по организацията на участията в изложенията за сектор козметика. На тазгодишното издание на изложението за собствени марки „World of Private Label“ един от представителите на асоциацията сподели резултати, които обикновено постига за участие в две или три изложения“, коментира изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева.