Бизнесът от месния бранш постигна през последните години невероятни постижения в производството на традиционните сушени колбаси. Не само защото месопреработвателите разполагат с модерна база, отговаряща на европейските критерии за качество, но и защото част от българските продукти вече фигурират в регистрите на Европейската комисия като традиционни български деликатеси. А като вкус те безспорно могат да съперничат на колбасите, произведени в Германия, Дания и други европейски държави с традиции в месната индустрия.
Въпреки изброените предимства обаче, до този момент България все още не е пробила с износа на горнооряховския суджук, луканката или пъстърмата например. Затова и в експортната листа на страната единствените български храни, които носят приходи, остават сиренето, кашкавалът и виното.
Този проблем беше поставен от бизнеса по време на конференцията за българските храни, организирана от Асоциацията на земеделските производители в България, в която участва и министърът на земеделието Десислава Танева.
Според Кирил Вътев, собственик на месопрерарботвателното предприятие „Тандем” и представител на Асоциацията на месопреработвателите в България, страната има голям потенциал за износ на деликатеси в Китай, Япония и други държави извън ЕС. На този етап обаче тези пазари са затворени поради административен проблем, свързан с сертифицирането на българските месни продукти, посочи пред Sinor.bg Кирил Вътев.
Процедурите при издаването на подобни сертификати са сложни, като важно условие е България като държава да гарантира пред здравните власти на съответните държави за качеството и безопасността на българските продукти.
Тези сертификати се издават от министерството на външните работа на съответната държава, затова и българските месопреработватели са поискали среща с министъра на земеделието за обсъждане на този въпрос.
„Още тази седмица ще се се срещна с представителите от месопреработвателния сектор, за да намерим механизми за административна подкрепа при издаването на подобни сертификати”, съобщи министър Танева за Sinor.bg.
Тя припомни, че министерството е активизирало контактите си с редица държави от Далечния и Близкия Изток, които са потенциални пазари за реализация на българската продукция.
Само преди месец зам. министърът на земеделието Васил Грудев посети Китай, където в скоро време страната ще открие постоянен базар за български храни.
До този момент България изнася за Китай само зърнени и маслодайни култури, посочи Грудев. Търговските контакти обаче се развиват усилено и до септември на тази година износът за азиатската държава е нараснал 100%, припомни Грудев.