Биопродуктите, традиционните храни и стоките с географски означения ще бъдат подпомагани с приоритет в промоционалните програми, организирани в рамките на Европейския съюз или държавите извън Общността. Това съобщиха от Асоциацията на месопреработвателите в България, представяйки новия регламент за промоции на земеделски продукти, който ще се прилага в периода 2015-2020 г. Самата програма и регламентът ще бъдат публикувани в официалното издание на Европейската комисия през октомври. Регламентът влиза в сила от първи декември 2015 г.
Другият сериозен плюс е, че промоционалните програми ще се субсидират до 80% със средства от еврофондовете, докато по старата програма тази помощ беше 50% от стойността на проектите.
Друга новост е, че ще се кандидатства директно в Брюксел, като администрирането и оценката на проектите ще се извършва от агенция със седалище в Люксембург.
Ще се въведат и индикатори за оценка, които ще отчитат ефективността от промоционалната програма.
Въвежда се възможността да се показва и търговската марка на продуктите плюс европейското лого. Типичното за тези проекти е, че продуктите се представят под обща марка за дадената държава.
Допустими ще бъдат всички продукти без тютюна. За първи път ще се добавят нови стоки като преработени храни и дори спиртни напитки, които обаче задължително трябва да имат географско наименование.
Програмите само на една или повече организации от една държава се определят като обикновени и ако са предначначени за вътрешния пазар, те ще бъдат субсидирани до 70%, ако са за външен пазар – до 80%, а в случай на кризи европодпомагането може да стигне и 85%.
При многонационалните програми, където промоциите се извършват от организации от няколко държави, подпомагането е 80% за вътрешен или външен пазар и 85% - в случаи на кризи.
Планирано е 70% от бюджета за промоционални програми да се насочва за представяне извън ЕС. По 25% от този бюджет се разпределя за промоции в САЩ, Канада, Китай, Япония и Южна Корея.
По 15% от бюджета е за държави от Латинска Америка и Югоизточна Азия. По 10 процента е за Африка, Близкия изток и други региони.
Близо 25% от общия ресурс остава за промоции в самите държави от ЕС.