Европейската комисия приветства временното споразумение със Съвета на министрите на земеделието и Европейския парламент за увеличаване с 60 млн. евро на субсидиите за промоции на европейска продукция в трети страни.
Това съобщиха от пресцентъра на Еврокомисията по повод постигнатото през седмицата съгласие между трите органа. Въпреки че то подлежи на официално одобрение от различните институции, експертите очакват бюджетът за промоции до 2020 г. да нарасне на 200 млн. евро.
Законодателното предложение беше направено от Еврокомсията през ноември 2013 г. Мотивът е да се инвестират повече средства в програми за насърчаване на пазарите на трети страни.
След тристранната среща комисарят по земеделие на ЕС Дачиан Чолош посочи одобрението си от факта, че различията са преодолени и е намерен компромис.
„Това е добра новина за сектора, защото ще засили способността за намиране на нови пазари в съответствие с европейската търговска стратегия”, посочи Чолош.
В момента бюджетът за програмите за трети страни съставлява само 30% от общия ресурс, а за Multi- програмите се заделят 16%, сочи статистиката.
Новото законодателство беше обсъдено и на извънредно заседание на Специалния комитет на Съвета по земеделие, а на 7-и април ще се гледа и от COMAGRI на ЕП.
Целта е текстовете да бъдат официално гласувани от Европейския парламент на пленарно заседание в периода между 14-18 април и официално приети от Съвета през следващите седмици .
Експерите определят тази процедура като най-бързо провелата се – в рамките само на 5-6 месеца от законодателниото предложение на Комисията на 21 ноември 2013 г.