Начало » Новини » Страната
18.01.2015 г.

От Атанасовден според преданията денят започва да расте с едно просено зрънце

Празници

Wikipedia

Свети Атанасий Велики известен и като Атанасий I Велики, патриарх Александрийски е египетски богослов и духовник, патриарх на Александрия от 328 до 373 година. Той е един от най-видните богослови и радетели за чистотата на вярата и се приема за първия разпространител в Европа на възникналото в Египет на монашество. За тези си дела той е възвеличен още от ранното християнство като велики. Най-известен е с противопоставянето си на Арий и арианството. Почитан е от всички християникато светец от православните, римокатолическите и древноизточните църкви и е смятан за един от значимите християнски водачи от повечето клонове на протестантството.

Светецът се чества на 18-ти Януари, зимния свети Атанас - "Атанасовден", това е датата на последното му завръщане като православен епископ на Александрия, след като е бил гонен пет пъти от арианите от епископския си пост, също на 2 май - деня на неговата смърт.

Народните вярвания тачат светеца като брат-близнак на свети Антон с власт над снеговете и ледовете.

Поверието твърди, че ,облечен с копринена риза, той отива в планината на бял кон и се провиква "Иди си, зимо, идвай, лято!". Той заедно с брат си свети Антон са ковачи и изобретяват ковашките клещи.

Антонов и Атанасовден се честват като сезонни празници и като празници на ковачи, ножари, налбанти и железари.

Зимният Атанасовден е наречен "Среди зима", след който денят започна да пораства с по "едно просено зърно" и лятото се приближава.

Свети Атанас и брат му се считат и за повелители над чумата, шарките и антракса (синята пъпка).

На този ден за "Баба шарка" се пекат и се раздават надупчени с вилица содени питки полени с мед, за да не се шарят децата и да се умилостиви, да бъде "медена" болестта и да премине леко.

За да не се "подсърдят" болестите, за тях се оставя на тавана парче с мед от питата, а за "лелята" т.е. чумата цяла питка. Болестите не са наричани по име, а само "медените", "лелите" или "благите". Жените не плетат, не предат и не готвят боб и леща.

Готви се и се раздава за здраве черно пиле с ориз. Перата на пилето се считат за лечебни и се запазват до следващата година. Традиционно празнично ястие е и свинското с бамя. Младите момци и моми излизат на поляните край селището, връзват люлки и се люлеят, пеят и играят хора.

 

 

 

 

От Атанасовден според преданията денят започва да расте с едно просено зрънце
10555
 

Последни материали
Виж
Шумен и Плевен
Главчев разпореди на екоминистерството да се задейства за разрешаване на водната криза
Сушата преди това обаче забавя развитието на посевите с 2-3 седмици
Условията бяха удовлетворителни за есенниците в Украйна през октомври
Приемът ще започне през януари 2025 г.
Готови са критериите за подбор на браншови проекти за обучение на фермерите
Интервю с отложено действие
Христанов: Преди 3 години България доказа пред ЕС, че не сме държава-субсидиевъд
Производството на аграрни продукти да се увеличи с 25%
Приходите на Русия от земеделски продукти достигнаха 43,5 млрд. долара
Решения на Министерския съвет
Картата на регионалните помощи ще осигури с 10 на сто по-голямо финансиране за 11 общини
Свързани материали
Виж
Християнски календар
С Антоновден и Атанасовден приключват зимните празници!
Християнски празници
Атанасовден е – „среди зимата”!
Християнски празници
На 17 и 18 януари се почита паметта на двамата светци Антон и Атанас!
Християнски празници
От Атанасовден зимата бавно си тръгва
Християнски празници
От Атанасовден денят започва да нараства, според народните поверия
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини