Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за храните, внесен от правителството в края на август, влезе за разглеждане в парламентарната Комисия по земедение. На 25 септември тази седмица депутатите от комисията се събират за първо обсъждане на новия законопроект.
Законопроектът изменя текстове в още 7 други закона, в това число и в Законопроекта за управление на агрохранителната верига, Закона за горите, Закона за фуражите, Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за сдруженията за напояване.
Предложеният Закон за храните засяга продажбите на хранителни добавки, храни за регулиране на телестното тегло, храни за кърмачета и преходни храни, преработени храни на зърнена основа и детски храни. Търговията с тези стоки ще може да се извършва и от лица, получили разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти в аптека или от лица, получили удостоверение за регистрация на дрогерия, за които е предоставена информация по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Аптеките и дрогериите, които извършват търговия от разстояние с лекарствени продукти, подлежат на обявяване и се включват в публичен списък от Изпълнителната агенция по лекарствата. Към момента лицата, извършващи търговия от разстояние с лекарствени продукти, които предлагат хранителни добавки и други храни със специфично предназначение, следва да се регистрират и по реда на чл. 61 от Закона за храните, което води до двойна регистрация и увеличава административната тежест.
Групата „Храни, предназначени за употреба при интензивно мускулно натоварване“ се заменят с определението „Храни, в които са вложени витамини, минерали и някои други вещества“.
Със законопроекта се предвижда министърът на земеделието и храните с наредби да определя национални мерки за безопасност на храните. Министрът на земеделието, заедно с министъра на здравеопазванет и съгласовуна с министъра на младежта и спорта, ще въвеждат чрез наредби директиви на Европейския съюз относно материалите и предметите, предназначени за контакт с храни.
Съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за храните директна доставка на малки количества първични продукти се извършва от бизнес оператор, който е ползвател, наемател или собственик на регистриран обект за първично производство на храни. С предложеното допълнение такива доставки ще се извършват от бизнес оператор, който е производител.
Законопроектът ще изиска при пускане на пазара на продукти - заместители на целодневния хранителен прием за регулиране на телесното тегло, бизнес операторът с храни да уведомява компетентния орган на всяка държава членка, в която съответният продукт се пуска на пазара, относно посочената върху етикета информация, като му предоставя образец на етикета, използван за продукта, и всяка друга информация, която компетентният орган може основателно да поиска. Тази функция ще може да изпълни и бизнес операторът, който пуска на пазара такива продукти.
Във връзка с промяната на компетентния орган относно пускането за първи път на пазара на територията на България на храни, в които са вложени витамини, минерали и някои други вещества, са предвидени разпоредби по отношение на започналите и неприключили до влизането в сила на този закон процедури и служебното вписване в нов регистъра на информацията относно пуснатите на пазара храни, в които са вложени витамини, минерали и някои други вещества.
Определят се също глоби и имуществени санкции при нарушение на изискванията за пускане за първи път на пазара на такива храни, както и при промяна на наименованието или състава на пуснати на пазара храни.
Със законопроекта се създава ал. 5 в чл. 120 от Закона за храните, с която се предвижда оценяването на съответствието на браншовите организации с критериите за участие в заседанията на Националния съвет по храните да се извършва от постоянно действаща работна група, създадена със заповед на министъра на земеделието и храните.
Промени в закони:
В неприетия още Закон за управление на агрохранителната верига (ЗУАХВ) се осигурява пълно съответствие с терминологията на два регламента. Прецизират се правомощията на длъжностите лица, осъществяващи официален контрол за унищожаване на храни. Предефинират се възможностите за взаимодействие между органите, които осъществяват официален контрол и други официални дейности по агрохранителната верига. Въвежда се изискване министърът на земеделието и храните да делегира изпълнението на дейности по биологичното производство и етикетирането на биологични продукти, когато са изпълнени условията за допълнителните правила относно делегирането на задачи, свързани с официалния контрол относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти.
Дава се възможност официалният контрол по агрохранителната верига на всички оператори да се извършва и по сигнали, жалби и публикации; създава се възможност с наредбата по чл. 50, ал. 3 от ЗУАХВ, с която се определят условия и ред за вземане на проби и извършване на анализи, изпитвания и диагностика на елементи на агрохранителната верига, да се транспонират изискванията на директиви на ЕС относно методи за вземане на проби и анализ на храни.
Законът за фуражите ще бъде да бъде съобразен с Решение № 233 на Министерския съвет от 2024 г. за приемане на План за намаляване на административната тежест.
В Закона за собствеността и ползването на земеделските земи се предвижда търговете за земеделски земи от държавния поземлен фонд да се провеждат при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет.
Промените в Закона за горите и Закон за сдружения за напояване са свързани с намаляване на административната тежест.