През април и май пазарът на слънчогледово масло е под напрежение, след като конкурентоспособността му спрямо соевото и рапичното масло се влоши значително заради по-малките печалби за търговците от него, а това сви търсенето му в световен мащаб, сочат данни на авторитетната германска компания за пазарни анализи и прогнози Oil World, цитирани от електронното издание АПК-Информ. На свой ред слабият внос допълнително засилва чувствителността по отношение на цените и основни потребители търсят алтернативни източници на доставки.
Световното потребление на слънчогледово масло се свива и се очаква през настоящия селскостопански сезон, започнал на 1 октомври 2024 г., да намалее до 22,1 млн. тона от рекордните 23,6 млн. тона през миналия сезон. Експертите на компанията прогнозират най-голям спад на потреблението му в Европейския съюз, Китай, Иран, Индия и Турция, като данните за първото тримесечие на годината показват, че вносът е намалял с 20%, най-вече в ЕС, Китай и Индия.
Същевременно се регистрира ограничен износ от Черномоския регион, включително свиване с 1 млн. тона от Украйна през първата половина на сезона (октомври-март включително), който се компенсира донякъде от ръста на доставките от Аржентина (с 18% до 539 хил. тона) и от Казахстан (с 45% до рекордните 336 хил. тона). Като цяло през първата половина от сезона износът на слънчогледово масло в световен мащаб е намалял до 7,2 млн. тона при 8,3 млн. тона през същия период на миналия сезон.
Очакванията на експертите на компанията са следващите 3-4 месеца да се окажат решаващи за формирането на цените на слънчогледовото масло на фона на ограничените запаси от старата реколта от слънчоглед и очертаващото се увеличаване на производството през сезон 2025-2026 г. Прогнозите на анализаторите обаче за момента са за износ на слънчогледово масло между април и септември включително от едва 6,4 млн. тона при 7,8 млн. тона през същия период на миналия сезон.