Розовото масло трябва да се влага в повече продукти, а не само да се изнася като суровина. Мнението е на министъра на земеделието и храните Кирил Вътев пред производители, участвали в Консултативния съвет по розата, проведен вчера в агроведомството. „Трябва да намерим начин да влагаме розовото масло в повече продукти, за да остане повече добавена стойност в страната”, посочи министърът и припомни, че розовото масло е национален символ и емблематичен продукт за България. „Приветстваме ако все повече производители и преработватели се ориентират към разработване на нови продукти, в които да влагат розовото масло при постигане на качествен резултат и добро позициониране на пазара”, добави още министърът.
Маслодайна роза в България се отглежда в 17 административни области от близо 3 000 розопроизводители и се преработва в над 50 дестилерии, като над 90% от насажденията в страната са разположени на територията на трите административни области - Пловдив, Стара Загора и Пазарджик.
През тази година прибраният розов цвят е близо 9 500 тона, като е преработен по данни на браншовите организации в близо 2,5 тона розово масло. Участниците в съвета по цялата верига на производство и преработка се съгласиха, че за преработката трябва да се предлага качествен розов цвят, който не съдържа остатъчни продукти за растителна защита, с което се гарантира коректност и качество на доставката пред преработвателите и лоялност пред крайния потребител.
Глоби при незаконно изкупуване на розов цвят
Освен на традиционните пазари в ЕС, пазарни дестинации за българското розово масло са САЩ, Китай, Япония, Тайван и други. Голям е делът на износ на био розово масло и масло със защитено географско наименование ЗГУ.