Проверките в магазините за хранителни стоки, които започнахме, показват тревожна тенденция, тъй като броят на констатираните нарушения надхвърля този на направените проверки, заяви пред Българското национално радио председателят на Комисията за защите на потребителите Стоил Алипиев. "От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", подчерта Алипиев.
Най-голямата възможна глоба според закона е 50 хил. лв., но тя не е с еднаква тежест за различните магазини, тъй като за голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение, убеден е той. Председателят на КЗП смята, че е добре да се помисли за увеличаване на глобите в следващия парламент.
По думите му установените нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Той посочи, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали. "Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент – 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара", коментира Алипиев. Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ и със сигурност е над 50%.
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, припомни председателят на КЗП основния закон на пазарната икономика. "Въпросът е дали той дава съгласие вследствие на негов информиран избор или вследствие на това, че е подведен", изтъкна той и даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции, но има случаи, при които цените на стоките с 20-30% по-високи от тези в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цените. Срещаме и практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случаи, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи Алипиев.
Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя така, че да не съставят акт.
По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките: "При всички положения нашите очаквания са това да даде желания ефект. Дълъг е процесът. Не мисля, че дори след 1-2 месеца да видим резултат, ние трябва да спрем – това е процес, който принципно трябва да е перманентен. Според мен в рамките на 3 до 6 месеца може да се очакват видими резултати, които да се усетят от потреблението", преценява председателят на КЗП пред БНР.