Не само животновъдите, които заради спада в изкупните цени на млякото поискаха защита от натиска на някои преработватели, но и представители на малките и средни мандри в страната са под силния натиск, на който пазарът и политиката на търговските вериги ги поставя. Това пролича особено силно сега, когато се вижда голко голям марж има между цените на българските млечни продукти и тези на вносните сирена, което се дължи на огромните търговски надценки на търговците в българските вериги. Това съобщи за Синор.бг Димитър Манов, представител на Българската асоциация на млекопреработвателите БАМ, в която членуват около 30 производители на сирена, кашкавали и други млечни продукти. Повод за изказването му е системното намаляване на присъствието на български млечни продукти на вътрешния пазар, което съвпада с организираната кампания против производството на средния и малък бизнес.
В момента килограм качествено сирене се изкупува от мандрите между 8 и 11 лева, а цената на килограм кашкавал варира от 14 до 17 лева. Лесно е потребителят да разбере каква част от цената, платена от него в супермаркетите (достигаща някъде и до 30 лв. при кашкавалите и 25-26 при сирената), остава за преработвателя и каква – за родните мандри.
От БАМ припомнят, че още в края на декември миналата година представителите на малкия млекопреработвателен сектор се обърнаха към държавата, която очевидно не работи по еднакъв начин, за да защитава всички мандри. Става въпрос за наредбите, фиксиращи максималните количества водно съдържание в млечните продукти, които обаче не се отнасят до вносните млечни продукти, а само до българските. И така шепа мандри, които искат да изтласкат от пазара свои конкурентни, въвеждат изисквания като водното съдържание в млечните храни, които обаче не важат за европейските млечни храни.
Сателитното наблюдение в новия период
В нито една европейска държава не съществува практика собственото производство да бъде третирано от нормативната уредба по-негативно, отколкото вносното производство, посочиха от асоциацията. И е неясно защо у нас непрекъснато се води кампания за уж некачествени български млечни продукти. Ефектът от нея обаче е този, че целенасочено води към намаляване на присъствието на българските млечни продукти на нашия пазар. „Забелязвате ли, че БАБХ не разполага с нито едно изследване, което да наблюдава качеството на вносните млечни продукти на пазара и това не е случайно. Тя няма право да го прави, защото в другите европейски държави големите фирми не натискат малките”, обясняват експертите на БАМ. И добавят, че когато броят на малките мандри намалява, това неизбежно ще рефлектира върху невъзможността на родните животновъди да продават млякото си на повече български мандри. Затово и в момента сме свидетели на пълно блокиране на изкупуването на краве мляко. Колкото до диктата на големите търговци, това също не би могло да бъде допуснато нито в ЕС, нито в съседните балкански държави.
Негативното говорене срещу българските млечни продукти не помага на бизнеса. Именно затова от асоциацията настояват всички браншови организации, съвместно с държавните органи да въведат такива регламенти, които да защитават българското производство, а не да подтикват към фалити.