Структурните промени в министерството на земеделието (МЗм), свързани с преминаването на трите ведомства – Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), Изпълнителната агенция по гориге (ИАГ), Изпълнителната агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“ , от структурата на МЗм към Министерския съвет МС, предизвиква опасения от страна на синдикатите във връзка трудовата защита на работещите в сектора.
В становще до председателя на земеделската комисия в парламента Пламен Абровски и министъра на земеделието Иван Иванов председателят на Федерацията на независимите синдикати от земеделието Светла Василева е депозирала позицията на синдиката по проектобюджета за 2022 г.
Като не отричат необходимостта от преструктуриране в системата на агроминистерството, защото „в отделни дирекции и звена има дублиране на функции и политики и е възможно да има раздут щат” от федерацията настояват „всяка промяна в структурите да става след обстоен анализ, консултиране със социалните партньори и без политически натиск”. В становището дебело се подчертава, че Федерацията на независимите синдикати от земеделието изразява категорично несъгласие с липсата на политика по доходите в Бюджета на МЗХГ.
Синдикалистите посочват, че е разбираемо защо в този бюджет са предвидени и 317милиона за структурни промени в т.ч. за изплащане на обезщетения на персонала в публичния сектор, както и увеличение на минималния дневен размер на паричното обезщетение за безработица от 12 лв. на18 лв., а на максималния дневен размер от 74,29 на 85,71 лв. Но наш дълг е да алармираме, че с горепосочените средства няма как да се компенсира загубата на работните места, високата инфлация и експертния капацитет”, четем в становището.
От федерацията припомнят, че промените, които могат да се извършват в посока увеличение на работните заплати в разходи за персонал в останалите бюджетни ведомства са разписани в чл.77 от проектобюджета, където в алинея а (3), четем: “При намаляване числеността на персонала, извън случаите на извеждане на дейности от бюджетно на друго финансиране и случаите на намаляване на персонала вследствие на преминаване на функции и персонал към друга бюджетна организация, икономиите от разходите за персонал може да се използват за увеличение на индивидуалните основни месечни заплати, съобразно оценката на изпълнението, включително извън сроковете по наредбата по чл. 67, ал. 3 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 9 от Кодекса на труда.”
В тази връзка синдикалистите заявяват, „че е немислимо замразяването на работните заплати, защото то ще се отрази изключително негативно на конвергенцията на доходите, ще засегне негативно жизнения стандарт на работещите, но най-вече ще се отрази пагубно и демотивиращо върху ефективността и резултатността при изпълнение на заложените цели, дейности и политика на отрасловото министерство. Граничните ниски доходи още повече ще демотивират и бездруго недостатъчния административен капацитет, работещ на терен във всички структурни звена. Факт е, че дори последователното увеличение на работните заплати в последните няколко години не успя да компенсира редица изоставащи заплати в отделните звена на Министерството, особено на висококвалифицираните специалисти, научни работници, изпълнителски кадри”, посочват от федерацията.
Ето и конкретните притеснения, които синдикалистите изразяват по отношение на промените бюджета за 2022 г.
„В чл. 24 от Проектозакона за ДБ бюджетът на Министерството на земеделието е променен коренно поради преминаването на трите изпълнителни агенции – БАБХ, ИАГ, ИА „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“ към МС заедно със своите бюджети.
И докато бюджетът на агроведомството за 2021 г. е бил 243 475 200 лв., то в проекта на бюджета за 2022 остават 153 382 900 лв.. Разходите за персонал от 154 961 100 са намалели на 80 352 400 лв.
Сметката показва, че увеличението в разходите за персонал е само компенсиране на увеличението на ръста МРЗ и МОД.
Федерацията от години и ежегодно настоява във времето на бюджетната процедура не само за по-голям размер на разходите за персонал, но и за по-голям финансов ресурс, необходим за изпълнението на ключови политики, функции и отговорности на всички звена в системата на Министерството на земеделието. Спецификата на дейността на Министерството на земеделието налага в неговия бюджет да са включени и предвидени достатъчно средства за второстепенните разпоредители - както за администрацията, така и за изпълнителските и обслужващи звена наотрасъла, които в по-голямата си част са работещи на терен.
Казусът с осигуровките и праговете също се коментира от КНСБ
Като подкрепяме допълнителните средства за издръжка и за капиталови разходи, подчертаваме, че не виждаме ясен ангажимент за ръст на доходите на служителите, който поне да компенсира ръста на цените и вече загубената реална покупателна способност /поне 10%.
Старата практика на предвиждане на ръст само на базата „догонване“ на увеличението на минималната работна заплата отново ще доведе до изравняване на възнагражденията на квалифицираните специалисти с тези на неквалифицираните. Този ефект ще засегне почти всички структури на министерството, но най-осезаемо ще се прояви в агенцията за борба с градушкете, където средната работна заплата е 792 лв. Тук намаление на персонала е огромно, администрацията от години е в намален състав (по-малко от 4%), а ракетострелците при увеличения брой на площадките са в нарушение на нормативите за работно време и почивки. Постигнатата към момента обща численост на персонала е резултат на дългогодишните (още от 2009г.) усилия за привеждането ѝ в съответствие с нуждите и действителната заетост в Агенцията и поредица от ежегодни протестни действия.
Днес заплатата на един физик или метеоролог с висше образование и дългогодишен стаж е сравнима с тази на ракетострелеца, който въпреки тежкия и опасен труд при работата с противоградовите ракети, (съгласно изискванията на Класификатора на длъжностите в администрацията) е в най-ниското длъжностно ниво с най- ниско заплащане. Това води до текучество на персонала и изключително големи затруднения при набиране на кандидати за работа по оперативната и техническата част. Не по-различна е ситуацията и в останалите второстепенни разпоредители.
Затова от федерацията настоявате за увеличение на разходите за персонал в бюджета на МЗХГ с 15 милиона, което ще даде възможност за увеличение на работните заплати с 20% на работещите на терен във второстепенните разпоредители.
2. В проектозакона за държавния бюджет БАБХ е отнесена в структурата на Министерски съвет със заложен бюджет в същите параметри, каквито са в бюджет 2021. Същото е и с останалите второстепенни разпоредители.
Прави впечатление, че финансовия ресурс, определен в бюджетна програма на МС „Безопасност на хранителната верига“ е крайно недостатъчен и в никакъв случай не покрива целите, заложени в коалиционното споразумение.
Нашият горчив и дългогодишен опит сочи, че независимо в коя структура ще бъде ситуирана БАБХ, ако не се преобразува в единен независим орган за осъществяване на ефективен контрол на безопасност на храните по цялата хранителна верига, то тя ще си остане непривлекателна за професионална кариера. Печално известна с хроничното си недофинансиране, лоши и рискови условия на труд и най-вече унизително заплащане на работещите специалисти в системата.
От синдиката повторно заявяват, че м бюджет 2022 за БАБХ е важно разходите за персонал да се увеличат с 20 % от планираното в проекта – независимо дали ведомството е към МЗм или към МС. А във връзка с работата на терен в рискови условия и при положен извънреден труд по овладяването на пандемията COVID 19, се настоява да бъдат осигурени допълнителни възнаграждения на служителите на БАБХ и ОДЗ.
3. В бюджетните взаимоотношения с централния бюджет за Селскостопанска академия ССА е определен трансфер за 2022 в размер на 32 310 000 лв., при 31 536 200лв. за 2021г. Увеличението е едва от 774 хил. лв. и дори не компенсира ръста на увеличението на минималната работна заплата, тъй като в ССА 800 работещи са на минимална заплата и компенсацията, която е необходима надвишава милион лева, но цифрите сочат, че не е осигурена. Със заложеното увеличение от 774 хил. лв. ССА трудно ще успее да повиши минималната заплата, да не говорим за ръст на останалите работни заплати, които са несравнимо по-ниски в сравнение с останалите научни и квалифицирани специалисти от областта на науката и образованието. Предвиденият трансфер не планира увеличение на разходите за персонал, а увеличената МРЗ ще изравни заплатите (договорени трудовите възнаграждения) на младши експерти, младши специалисти, изпълнители и дори ще се доближи до работната заплата на асистентите. Недостатъчното увеличение на трансфера на ССА не само че не стимулира навлизането на млади кадри в научната сфера, но и не осигурява благоприятна среда за развитие на научния потенциал и за провеждане на научни изследвания, посочват синдикалистите.
И настояват за трансфер от централния бюджет в размер на 36,5 мил.лв. и увеличение на работните заплати с 15 %.
4. В държавното предприятие „Напоителни системи” ЕАД от предявените искания на КНСБ и ФНСЗ в Бюджет 2022, които бяха обсъждани със служебния и с редовния ръководен екип на МЗм, единствено за извършване на услугата за защита от вредното въздействие на водите, възложена на „Напоителни системи” ЕАД са удовлетворени нашите искания и ще бъдат отпуснати 29 300 млн. лева. В този си размер предвидените финансови средства са максималните, определени за компенсиране на несправедливата финансова тежест от извършване на обществената услуга за защита от вредното въздействие на водите, което отбелязваме като положителна тенденция и необходимо, макар и закъсняло признание за важността на напоителни системи и поливното земеделие у нас.
5. Положителна тенденция в Проектобюджет 2022 е и увеличеният финансов ресурс с над 150 млн. лв. в политиката на МЗм в областта на земеделието и селските райони в бюджета на Държавен фонд „Земеделие”, се посочва в становището на федерацията към КНСБ.