Още с встъпването си на поста във фонд „Земеделие” през миналата година, по време на първото служебно правителство изпълнителният директор Борис Михайлов обеща прозрачност в комуникацията си с фермерите. Затова и на страницата на фонда е качена анкета с 12 въпроса, от отговорите на които администрацията да се ориентира в проблемите при кандидатстването, оценката и одобрението на проектите. Въпросите са свързани основно с кандидатстването по Прогромата за развитие на селските райони 2014-2020 г. А целта на администрацията е да получи онези предложения, които биха подобрили бъдещата дейност на фонда.
Интересното е, че на въпроса дали са подавали сигнал за неправомерни или корупционни практики на телефон 070010616 или на ел. адрес signali@dfz.bg , близо70-те души, които са попълнили анкетата, са отговорили отрицателно. И само един е сигнализирал властите.
Въпреки че на въпроса дали фермерите са се сблъсквали с неправомерни или корупционни практики от страна на служител/и на ДФЗ, от отговорите на анкетата се вижда, че 18 от тях са имали подобни случаи в областните дирекции на фонда, а други 13 земеделци – в Централното управление (ЦУ) на ДФЗ в София.
Инспекциите на фонда във фермите с виртуални животни
Очевидно, че връзката на фермерите с администрацията остава доста трудна, защото при въпроса дали се е налагало те да звънят на горещите мобилни телефони по ПРСР, 39 души от запитаните са търсили нужда от разясняване на казуси.
А на въпроса лесно ли се намира информация за ПРСР 2014 – 2020 – мерки, кандидатстване или плащания, 22-ма фермери категорично казват „не”, а на други 28 им се е налагало да търсят продължително.
Други 31 от анкетираните са посочили, че дори не са чували за „Ръководството на бенефициента“, което е качено на страницата на фонда.
Колкото до питането дали при възникване на въпрос или неяснота експертите във фонда са разяснили добре точно как да процедират, 30 земеделци са отговорили, че им е отговорено частично, на други 24 не е отговорено и само 17 са доволни от обслужването.
Иван Иванов не даде оценка на работата на фонда
На въпроса кой аспект от обслужването според фермерите трябва да се подобри, 22-а земеделци настояват за по-добра информираност за причините за намаления на плащанията, други 18 искат да има по-ясно представяне на изискванията за допустимост и плащане, 14 души настояват да се подобри отношението на служителите към кандидата, а петима от тях са недоволни от липсата на координация между областните дирекции и централното управление.