Начало » Новини » Коментари
21.04.2021 г.

На 17 май се отварят приемът за преработка с бюджет от 387,1 млн. лв.

По подмярка 4,2 от ПРСР
На 17 май се отварят приемът за преработка с бюджет от 387,1 млн. лв.

sinor

След като преди два дни беше отворен приемът на проекти за инвестиции в техника и за оборудване на земеделските стопанства, след по-малко от месец, на 17 май, ще се отвори и прозорецът за подмярка 4,2 от ПРСР 2014-2020, който се отнася за инвестиции в преработвателния сектор, съобщиха за Синор.бг от министерството на земеделието. Отново в рамките на три месеца проектите ще бъдат приемани, като крайният срок се планира да приключи на 17 август.

Комитетът по наблюдение гласува бюджетът по тази процедура на подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ да бъде 387 164 028,75 лв., от които 225 581 972,00 лв. са от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) плюс националното съфинансиране, а останалите 161 582 056,74 лева ще бъдат по Инструмента на Европейския съюз за възстановяване (European Union Recovery Instrument – EURI).

Подпомагането по процедурата  има за цел да подобри системите на преработка, да въведе нови продукти, процеси и технологии, включително къси вериги на доставка, да подобр качеството и безопасността на храните и тяхната проследяемост, да работи за опазването на околната среда и да осигури цифрово икономическо възстановяване.

Минималният размер на допустимите разходи за един проект ще бъдат 29 337 лв., а максималният - 5 867 400  лв. Максималният размер на допустимите разходи по подмярката за проекти за колективни инвестиции, представени от групи или организации на производители е 5 867 400  лв. Максималният размер на допустимите разходи по настоящата процедура не може да надвишава този размер за кандидати, които помежду си са предприятия партньори и/или свързани предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП).

Финансовата помощ за одобрени проектни предложения е до 50 на сто от общия размер на допустимите средства, или до 3 911 600,00 лева включително. Но тази сума може да се увеличава на база общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи в следните случаи:

а) За инвестиционни разходи в обхвата на Приложение 1, където са посочени приоритетите, финансовата помощ се увеличава с до 25 на сто;

Финансовата помощ за общи разходи по т. 2 от раздел 14.1 е в размер до 50 на сто.

Финансовата помощ е до 35 на сто от общия размер на допустимите разходи за проекти с размер на заявените за подпомагане разходи от 3 911 601,96 до 5 867 400,00 лева включително, като същата може да се увеличава на база общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи в следните случаи:

а) За инвестиционни разходи в обхвата на Приложение 1 финансовата помощ се увеличава с до 25 на сто;

1.2.1. Финансовата помощ за общи разходи по т. 2 от раздел 14.1 е в размер до 35 на сто

Кандидатите могат да заявят увеличен размер на финансова помощ над 50 на сто и над 35 на сто, като посочват това обстоятелство в електронния формуляр за кандидатстване в ИСУН 2020, в частта „Бюджет“ за всеки заявен разход или група разходи.

Нитратните зони по подмярка 4,1

Размерът на заявената финансовата помощ не може да бъде увеличаван след датата на подаване на проектното предложение, изрично посочват от министерството.

Кои кандидати са допустими да подават проекти

Финансова помощ по процедурата се предоставя нарегистрирани земеделски стопани или групи и организации на производители, признати от министъра на земеделието, храните и горите и извършвали дейност без прекъсване през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение, и или

в) еднолични търговци и юридически лица, различни от кандидатите по т. 1, буква „а“ и т. 1, буква „б“, които са извършвали дейности по преработка на селскостопански продукти  без прекъсване през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение.

2. Кандидатите трябва да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.

3. Земеделските стопани по т. 1, буква „а“ към датата на подаване на проектното предложение трябва да отговарят на следните условия:

а) да са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение;

б) минималният стандартен производствен обем на земеделското им стопанство, изчислен по таблица съгласно Приложение № 17 да е не по-малко от левовата равностойност на 8 000 евро.

4. Минималният икономически размер на земеделското стопанство по т. 3, буква „б“ се доказва с декларация по образец съгласно Приложение №3 за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството през текущата стопанска година към момента на кандидатстване и:

а) регистрация на обработваната от кандидата земя и отглежданите животни в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК); или

б) документ за собственост или ползване на земята или заповеди по чл. 37в, ал. 4, ал. 10 и ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, която участва при изчисляването му; или

в) справка за дейността на кандидата за стопанската 2020/2021 година, издадена във връзка с регистрацията като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.

Калкулатор за изчисляване на тракторите, които ще се купуват по подмярка 4,1

5. Не е допустимо доказване на минималният стандартен производствен обем с намерения за засаждане/засяване през текущата стопанска година.

6. Обработваната от кандидата земя, която участва при изчисление на минималния стандартен производствен обем на земеделското стопанство, трябва да се стопанисва съгласно чл. 33б от Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП)

7. За групи и организации на производители на земеделски продукти условието по т. 3, буква „б“ се счита за изпълнено, когато общият стандартен производствен обем, формиран като сбор от стандартните производствени обеми на земеделските стопанства на членовете на групата или организацията, отнесен към броя на земеделските стопани, членове на групата или организацията, е не по-малко от левовата равностойност на 8 000 евро.

8. За колективни инвестиции не се подпомагат кандидати, при които някой от членовете на групата или организацията на производители:

а) притежава доминиращо влияние върху дейността на кандидата;

б) участва в проектното предложение със стандартен производствен обем на земеделското си стопанство, който надвишава 40 на сто от общия стандартен производствен обем, формиран като сбор от стандартните производствени обеми на земеделските стопанства на членовете, с които те участват в проектното предложение;

в) помежду си са свързани предприятия или предприятия партньори по смисъла на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП)

9. За едноличните търговци, които не са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани се признават обстоятелствата по т. 1, буква „а“, т. 3 и т. 4 като физически лица.

10. За едноличните дружества с ограничена отговорност, които не са регистрирани или са регистрирани през текущата или годината, предхождаща годината на кандидатстване, като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, се признават и обстоятелствата по т. 1, буква „а“, т. 3 и т. 4 на физическото лице, което е едноличен собственик на капитала .от учредяването му, съчетано със заличаване на регистрацията като земеделски производител на физическото лице..

11. За едноличните дружества с ограничена отговорност, които не са регистрирани или са регистрирани през текущата или годината, предхождаща годината накандидатстване, като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, се признават и обстоятелствата по т. 1, буква „а“, т. 3 и т. 4 за едноличен търговец, когато търговското предприятие на едноличния търговец е прехвърлено на едноличното търговско дружество, в което той е собственик на капитала от учредяването му, съчетано със заличаване на едноличния търговец.

ВАЖНО:

12. Земеделските стопани/ членовете на група или организация на производители, които преработват собствена земеделска продукция от животински произход, трябва да са собственици или ползватели на действащи животновъдни обекти, регистрирани по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

13. В Раздел 24 „Списък на документи, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване са посочени документите, които трябва да се приложат, за да се удостовери допустимостта на кандидата. Условията, за които не е предвиден документ, се проверяват служебно. Допустимостта на кандидатите по т. 1, буква „б“ и буква „в“се проверява служебно от оценителната комисия в регистрите на Националния статистически институт за представените отчети за приходи и разходи за 2018, 2019 и 2020 финансови години и кода на основната и допълнителните икономически дейности на кандидата за 2018, 2019 и  2020 г., като за целта се попълва Декларация № 19. За кандидатите по т. 1, буква „а“ се извършва служебна проверка в Регистъра на земеделските стопани.

Ето и кои са допустимите дейности, които ще се подпомагат с този прием.

1. По подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" се подпомагат проектни предложения, които водят до подобряване на цялостната дейност на предприятието чрез:

а) внедряване на нови и/или модернизиране на наличните мощности и подобряване на използването им, и/или

б) внедряване на нови продукти, процеси и технологии, и/или

в) намаляване на себестойността на произвежданата продукция, и/или

г) подобряване на сътрудничеството с производителите на суровини, и/или

д) опазване на околната среда, включително намаляване на вредните емисии и отпадъци, и/или

е) подобряване на енергийната ефективност в предприятията, в това число използване на енергия от ВЕИ за собствено потребление и/или

ж) подобряване на безопасността и хигиенните условия на производство и труд, и/или

з) подобряване на качеството и безопасността на храните и тяхната проследяемост, и/или

и) подобряване на възможностите за производство на биологични храни чрез преработка на първични земеделски биологични продукти, и/или

й) инвестиции и дейности, които допринасят за устойчивото и цифрово икономическо възстановяване.

Финансова помощ се предоставя за извършване на инвестиции в следните избрани производствени сектори, свързани с преработката/маркетинга на селскостопански продукти:

а) мляко и млечни продукти, включително яйца от птици, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи мляко и млечни продукти;

б) месо и месни продукти;

в) плодове и зеленчуци, включително гъби;

г) пчелен мед и пчелни продукти с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи пчелен мед и пчелни продукти;

д) зърнени, мелничарски и нишестени продукти с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на хляб и тестени изделия;

е) растителни и животински масла и мазнини с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на маслиново масло;

ж) технически и медицински култури, включително маслодайна роза, билки и памук, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на тютюн и тютюневи изделия, захар и сладкарски изделия;

з) готови храни за селскостопански животни (фуражи);

и) гроздова мъст, вино и оцет.

Финансова помощ се предоставя за извършване на инвестиции и за производство на енергия чрез преработка на първична и вторична биомаса от растителни и животински продукти с изключение на биомаса от рибни продукти при спазване на изискванията по т. 25-31 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите“ и при условие, че енергията ще се използва за собствено потребление, свързано с дейностите, попадащи в някои от секторите по т. 2.

Продуктите от допустимите за финансова помощ сектори, за чиято преработка и/или маркетинг се кандидатства, трябва да са описани в приложение № І по чл. 38 от ДФЕС, наричано по-нататък "приложение № І от ДФЕС", посочени в приложение № 5 от настоящите Условия за кандидатстване.

Съответствието на проектите със секторите се определя въз основа на селскостопанските продукти, за чиято преработка и/или маркетинг се кандидатства, както и получените крайни продукти.

На 17 май се отварят приемът за преработка с бюджет от 387,1 млн. лв.
11739
 

Последни материали
Виж
Както на месечна, така и на годишна база
Преработката на маслодайни култури в ЕС се стабилизира през ноември
Румъния запазва водещата си позиция в класацията на износителите
Износът на зърно от ЕС намалява с 30 на сто спрямо миналия сезон
Документирано със спътникови снимки в разследване на Bellingcat
Руските окупатори карат украинското зърно на хутите в Йемен
За зърнените култури като цяло увеличението е с 6 на сто, при рапицата – 2,3 на сто
Германия разшири с 12 на сто площите с есенна пшеница
Създават експертен съвет за обсъждане на особеностите
Осигуряват изследвания вместо обезщетения за болните овце от Меди-Висна
Чери домати от Италия са причинили епидемията от салмонела в ЕС
Свързани материали
Виж
ПРСР 2014-2020 г.
От днес до 11 октомври приемат проекти за ВЕИ - с бюджет от 52,8 млн. лв.
Резултати
Три проекта на преработватели се проверяват за измами от фонд „Земеделие”
Писмо до министерството на земеделието
Бизнесът с храни настоява бюджетът по подмярка 4,2 да се раздели за фермери и за преработватели
Позицията на бранша
Преработватели на плодове и зеленчуци и рафинериите настояват парите по подмярка 4,2 да останат за бранша
Фонд Земеделие
Ще се сключват договори между 45 и 42 точки по подмярка 4,2 за преработка
Машината се задейства
Грудев: До 30 август ще се одобрят проектите от втория прием по подмярка 4,2
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини