Пазарът на вносните млечни продукти в България достига 60 млн. долара годишно, заяви търговският представител на Русия у нас Константин Артюшин в рубрика за въпроси в социалните мрежи, която се организира редовно от руското министерство на промишлеността и търговията, цитиран от електронното издание DairyNews.
Пазарът в България е готов за сътрудничество с руските производители на млечни продукти, но износителите трябва добре да познават конюнктурата му и да са наясно с предлагането от износителите от останалите страни, смята Артюшин. „България внася млечни продукти, включително от Беларус, Украйна, Литва. Тук е важно да бъдат предлагани конкурентни цени и да бадът получени необходимите разрешения за търговия. А пазарът на вносни млечни продукти в България ежегодно достига около 60 млн. долара, т. е. има ниша”, изтъкна той.
Търговският представител подчерта, че производителите, заинтересовани от навлизане на българския пазар, трябва да отчитат особеностите на местната икономика. „Разбираме, че платежоспособността в българските региони е относително ниска. Основният сегмент на пазара не е на луксозните стоки, а на икономичните и дори този малко под него”, констатира той.
Артюшин уточни, че не само търговията със селскостопански суровини е перспективна, но и тази с готова продукция. По отношение на това какви продукти може да заинтригуват българските компании той коментира, че за българите е характерно известно носталгично отношение към хранителните стоки, произвеждани в Русия. „И тук определено разполагаме със своя ниша. Има верига магазини „Берьозка”, която търгува със стоки, характерни за бившия Съветски съюз, включително и с руски, има и руски рафтове в други вериги. Тук всичко опира до получаването на позволителен документ за търговия в страните от Европейския съюз”, изтъкна експертът.
По негови данни през 2020 г. стокооборотът между двете страни е надхвърлил 2,5 млрд. долара, като Русия е на 7-мо място сред външнотърговските партньори на България и на 3-то сред държавите извън ЕС след Турция и Китай. „Радостно е, че салдото на нашия външнотърговски оборот е положително: Русия е изнесла стоки за 2 млрд. долара и е внесла за над 500 млн. долара. През 2020 г. нарасна делът на износа на преработени стоки в общата структура на стокооборота”, отбеляза Артюшин. По данни на търговското представителство делът на износа на преработена продукция е нараснал до 37% от 25% през 2019 г.
От представителството смятат, че най-перспективните отрасли в стокооборота между двете страни са машиностроенето, химическата и метарулгичнат промишленост, строителните материали, медицински и фармацевтични продукти, информационните технологии, както и храни и селскостопански продукти.