Продажбите на френската компания за производство на млечни продукти Danone са намалели с 6,6% през миналата година спрямо 2019 г. до 23,6 млрд. евро, се посочва в нейния публичен отчет. За това са допринесли в голяма степен придобитите от „Данон” компании и продуктови марки, тъй като без тях спадът би бил едва 1,5%. Като друга причина е посочено обезценяването на валутите на САЩ, Индонезия, Русия и латиноамерикански държави спрямо еврото.
НСИ: В края на 2020 г. земеделските стоки поскъпват с цели 20,9 процента спрямо година по-рано
Най-слабият спад в продажбите е отчетен при специализираните хранителни продукти – едва 0,9%. Половината приходи са осигурени от млечния бизнес, като там понижението е с 2,6% до 12,8 млрд. евро. За това е спомогнало разширяването на бизнеса в областта на растителните и вегетариански алтернативи на пресните и киселите млека, продавани под марките Alpro, Silk и So Delicious. В петък „Данон” обяви и закупуването на базираната в американския щат Калифорния компания Follow Your Heart, която е лидер в производството на вегетариански сирена, без да посочва цената, платена за придобиването ѝ.
Продажбите на бутилирана вода са намалели с 21,1%, като без новите придобивки в този сектор спадът би бил с 16,8%. Като причина за това от компанията изтъкват ограниченията, налагани за борба с разпространението на коронавируса. Колкото до внасяните в Китай детски сухи млечни смеси, продажбите са се сринали с 45% заради затварянето на границите в Хонконг и ограниченията върху движението в страната.
Тежко е положението и с продажбите на „Данон” в сектора на общественото хранене, където само през четвъртото тримесечие на 2020 г. е отчетен спад от 25,4% заради новата вълна на ограничения, особено в Европа.
Оперативният марж на Danone е намалял през 2020 г. до 11,8% от 12,8% през 2020 г.
„Заради пандемията през 2020 г. се сблъскахме с краткосрочни проблеми в редица ключови за нас категории и региони. Съсредоточени сме върху подготовката за връщане към ръст на показателите през второто тримесечие на 2021 г.”, заяви главният изпълнителен директор на Danone Еманюел Фабер. В компанията се надяват, че 2021 г. ще стане „година на възстановяването” след пандемията.
През миналата година акциите на „Данон” загубиха 25% от стойността си на Парижката фондова борса.