Производството на пчелен мед в Европейския съюз не успява да задоволи търсенето, а броят на пчелните семейства сеувеличава твърде бавно, коментират от полското електронно издание Wiadomosci Handlowe. Оттам уточняват че положението в страната не се различава от това в ЕС като цяло, а пчелините на професионална основа са твърде малко. Най-големите доставчици на мед за пазара на общността са Полша, Германия и Швеция, но проблемите в бранша водят до мащабен внос, надхвърлящ местното предлагане, най-вече от Украйна и Китай. Мащабите на подправяне на меда обаче също се увеличават.
„В момента 60% от потребявания в ЕС мед идва от трети страни. Макар и да не искаме да го внасяме, нямаме избор, защото държавите в ЕС не произвеждат достатъчни количества вследствие на измирането на пчелите. Причините за това са много – пестициди, намаляване на естествените местообитания и монокултурното земеделие. Ако в даден район се отглежда само рапица, през периода на цъфтеж пчелите имат много храна, а след това губят нейния източник и това води до отслабване на семействата и измиране на пчелите”, обяснява Войчех Янек от компанията Honey Revolution.
По думите му всички вредни за пчелите фактори обуславят явлението „подправяне на меда”, при това в големи мащаби. „Можем да кажем, че подправянето на меда в момента е по-голям бизнес от този с кокаина”, констатира „експертът”, очевидно запознат отблизо с положението и на двата пазара.
Подправянето на меда включва широк диапазон от практики – от начина на получаването му, например подхранването на пчелите със захароза, до добавянето на глюкозо-фруктозни сиропи към вече готовия продукт. Производителите дори печатат невярна информация върху етикетите, например за произхода на продукта.
„В момента медът по рафтовете в магазините се описва като смес от произведен в ЕС и в държави извън общността, но на практика в бурканчетата няма европейски продукт. Това положение трябва да се промени, защото неяснотата около произхода предизвиква притеснения за качеството на продукта у потребителите”, посочва Янек. Той обаче отбелязва, че информираността на потребителите в това отношение се подобрява.
Експерти на полската Главна инспекция за качеството на селскостопанските и хранителните продукти пък отчитат, че медът на местния пазар, който обикновено се внася от Азия, Латинска Америка или други европейски страни, обикновено е по-евтин от произведения в Полша, но и качеството му е по-лошо.А Янек дори е убеден, че медът вече се превръща в луксозен продукт, за който потребителите ще са готови да плащат повече, за да са сигурни, че купуват висококачествена стока.