С промени в Наредбата за посочване на нередностите, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обнародвани в днешния брой на „Държавен вестник“, има куп изисквания, които тепърва ще се прилагат при налагането са санкции срещу администрацията, която ги е допуснала.
Финансовите корекции се налагат на държавите-членки, чиито проекти са били одобрени и платени, но впоследствие се оказват оспорими. В това отношение страната ни държи първенството по съдебни дела и оспорвания на поръчки.
При установени два или повече случаи на нередност, посочени в приложение 1 към наредбата, се определя една корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, чийто размер е равен на най-високия, посочен в същото приложение 1, гласят промените.
Примерно, ако обявлението за обществената поръчка не е публикувано в съответствие с приложимите правила (например публикуване в „Официален вестник“ на Европейския съюз („ОВ“ на ЕС), когато законодателството го изисква), се счита за нередност. Или пък при директно възлагане като възлагане в резултат на процедура на договаряне без предварително обявление, договаряне без предварителна покана за участие, договаряне без публикуване на обявление за поръчка, пряко договаряне, без да са налице основанията за избора им, тогава финансовата корекция ще бъде 25%.
Същият процент на корекция ще има и при незаконосъобразно разделяне на поръчки за строителство/услуги/доставки на части като например обществена поръчка за строителство или доставки и/или услуги е незаконосъобразно разделена на части и за всяка част е приложен ред за възлагане, относим за по-ниски прогнозни стойности. В резултат на това не е налице изискуемата публичност в „ОВ“ на ЕС, съответно в Регистъра на обществените поръчки (РОП) за поръчки, подлежащи на обявяване на национално ниво; за да е налице нередността, обявленията за разделените части от поръчката следва да не са публикувани в „ОВ“ на ЕС, съответно в РОП за поръчките, подлежащи на обявяване на национално ниво.
Също 25% корекция ще се прилага и при незаконосъобразни срокове за получаване на оферти или срокове за получаване на заявления за участие. Става въпрос за съкращаване на нормативно установените срокове, което е по-голямо или равно на 85 на сто, или срокът е равен на/по-малък от 5 дни.
С 10 на сто е санкцията в случаи, когато възложителят не е осигурил неограничен и пълен пряк, безплатен достъп чрез електронни средства до документацията за обществената поръчка, както е заложено в чл. 32 от ЗОП – тогава нарушението се смята за сериозно. Ако срокът за достъп е бил намален, санкциите са по-малки.
Отново има 25% корекция в случай, когато е възложена обществена поръчка чрез състезателна процедура с договаряне, договаряне с предварителна покана за участие, договаряне с публикуване на обявление за поръчка или състезателен диалог, без да са налице нормативните предпоставки за избора им.
В случаите, когато кандидатите за обществена поръчка са били възпрепятствани да участват в процедурата за участие поради основания за отстраняване, критерии за подбор и/или възлагане или условия за изпълнение на поръчката, или технически спецификации, които включват необосновани национални, регионални или местни изисквания, тогава финансовата корекция е 10%.
Например такива са случаите, когато към момента на подаване на офертата съществува изискване участниците или кандидатите:
- да са установени или да имат представител в страната или региона, или
– да притежават опит и/или професионална компетентност в страната или региона, или
– да притежават оборудване в страната или региона.
Във всеки случай, когато не е възможно достатъчно точно описание на дадено специфично изискване (относимо към основанията за отстраняване, критериите за подбор, критерия за възлагане, условията за изпълнение на поръчката или техническите спецификации), използваната препратка в това изискване следва да бъде придружена от думите „или еквивалентно“, за да се гарантира възможността за конкуренция.
Ако критериите за подбор или техническите спецификации са променени след отварянето на офертите или са приложени неправилно, тогава финансовите корекции са 25%.
Ако изискуемите по ЗОП документи от досието на обществената поръчка са недостатъчни, за да се обоснове възлагането на поръчката и води до липса на прозрачност, имаме също 25% финансова корекция.
При конфликт на интереси с въздействие върху резултата от процедурата за възлагане на обществена поръчка финансовата корекция е 100%.
Също 100 процента корекция има и в случаите, когато администратор от системата за управление и контрол или от страна на възложителя е участвало в споразумението против конкуренцията чрез съдействие на участниците в споразумението и един от тях е определен за изпълнител на поръчката.