До 4 декември ще се обсъждат важни промени в Устройствения правилник на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), свързани с отделянето на обществените поръчки от дирекция „Правна” и обособяването им като отделна дирекция, която ще се занимава само с тях. Преструктуриране се предвижда и в отделите „Одит на официалния контрол“ (ООК) и „Верификация и административен контрол на дейността на ОДБХ“ (ВАКДОДБХ), като вторият се закрива.
Закрива се и създадената през 2015 г. Главна дирекция „Верификация на официалния контрол“, без да се наложи увеличаване на общата численост на персонала. Причината е в ново европейско законодателство, където дефинициите „верифицира официалният контрол“, „верификация“, „верифициране“, „проверка на ефективността“ не се съдържат в посочения евроегламент, четем в мотивите.
Важно за мониторинговия контрол на ДФЗ
Документът изисква при изпълнение на одитния процес да се спазват принципите на систематичен подход, прозрачност, независимост и независим преглед. Изисква се одитният орган и одитния екип да бъдат назначени от висшето ръководство на компетентните органи и да докладват само на него. В същия документ категорично се посочва, че одитният орган и одитния екип не следва да участват в управлението или надзора на системите за контрол, които са предмет на одит. В същото време главният директор на досегашната главна дирекция „Верификация и одитен контрол” се явява административен ръководител и на двата отдела на централно ниво (ВАКДОДБХ и ООК), и административен ръководител на областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ). В мотивите е посочено, че „позицията на одитният отдел в рамките на организацията не е оптимална предвид факта, че той е в състава на една главна дирекция, заедно с още един отдел, вместо да е на пряко подчинение не изпълнителния директор. А в същото време отдел „Одитен контрол” при БАБХ е част от мрежата на Националните одитни системи в Европейския съюз. Компрометирането на независимостта на отдела ще доведе до компрометиране на целия одитен процес и на одитната структура в БАБХ, поради това в рамките на законовите изисквания е целесъобразно одитната структура на БАБХ да бъде отделена ката самостоятелна и пряко подчинена на изпълнителния директор на БАБХ.
Ефективното изпълнение на задълженията на служителите в преструктурираните дирекции ще бъде осигурено чрез вътрешно компенсирано преразпределение на нормативната численост на Българската агенция по безопасност на храните.
С промените в устройствения правилник на БАБХ се създава и длъжност „служител по мрежовата и информационна сигурност“, който е на пряко подчинение на изпълнителния директор на БАБХ в съответствие с разпоредбите на Наредбата за минималните изисквания на мрежова и информационна сигурност.
В рамките на общата администрация, се предвижда преструктуриране на съществуващата дирекция „Правна“, като се предлага функциите по изготвяне и обявяване на обществени поръчки, да бъдат прехвърлени в отделна дирекция „Обществени поръчки“. Прехвърлянето на функциите, свързани с организиране на обществените поръчки в отделна дирекция ще доведе до по-ефективното им и по-бързо изпълнение.
Друга дирекция, част от общата администрация е дирекция „Информационни системи и информационна сигурност“, чието наименование с оглед създадената длъжност на служител по мрежова и информационна сигурност се променя на „Информационно обслужване и електронно управление“. Целта е да се повиши ефективността на процесите в администрацията, в полза на гражданите и бизнеса.
Други промени в устройствения правилник са свързани с нови корекции в в европейското законодателство, произтичащи от еврорегрламент от 2022 г., свързан със здравеопазването на животните, употребата, производството и търговията на едро и дребно с ветеринарномедицински продукти. С него се въвеждат съществени промени в правното регулиране на обществените отношения, свързани с ветеринарните лекарствени продукти в Европейския съюз, което налага извършване на промени и в националното законодателство, които най-общо се свеждат до промяна в терминологията – понятието „ветеринарномедицински продукти” се заменя с “ветеринарни лекарствени продукти”, действащите регулаторни (лицензионни) режими – лицензите за употреба, за производство, за търговия на едро и за търговия на дребно с ветеринарномедицински продукти, са заменени съответно с разрешения за търговия, за производство, за търговия на едро и търговия на дребно с ветеринарни лекарствени продукти; въвежда се режим за регистрация на производители, вносители и дистрибутори на активни вещества за ветеринарномедицински цели, режим за регистрация на някои категории хомеопатични ветеринарни лекарствени продукти, както и се въвежда регулация на нови видове дейности, като паралелна търговия с ветеринарни лекарствени продукти в рамките на Европейския съюз и търговия от разстояние на дребно с ветеринарни лекарствени продукти.
Регламентът въвежда изискване държавите членки да одобряват клиничните проучвания на ветеринарни лекарствени продукти, както и да осигурят, в сътрудничество с Европейската агенция по лекарствата, създаването и да участват в поддържането на базата данни на Европейския съюз относно разрешените за търговия ветеринарни лекарствени продукти, на базата данни за фармакологична бдителност и на базата данни за производство и търговия на едро с ветеринарни лекарствени продукти.