В момента, в който Европейската комисия одобри (нотифицира) новата държавна помощ „за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“, производителите на плодове и зеленчуци най-после ще могат да изграждат малки хладилни бази и пакетажни цехове за по-лесна реализация на продукцията.
Бюджетът за срока на прилагане на помощта през тази и следващата година ще бъде 7,2 млн. лв., като максималната субсидия за един проект е до 50% от приемливите разходи по него. Фермерите обаче не могат да получат повече от 120 000 лева на проект.
В случаите, когато с отделни проекти кандидатстват организация/група на производители и неин член, се прилага посоченият лимит за двамата кандидати, който ще бъде разпределен пропорционално спрямо размера на одобрените инвестиционни разходи в съответните проекти.
В случай, че член на организация/група на производители кандидатства със самостоятелен проект и организацията/групата има вече одобрен друг проект, или обратно, от максималния размер на помощта за втория кандидат ще се приспаднат вече договорените средства.
Повторно кандидатстване се допуска само в случай че кандидатът вече е изпълнил предходния проект и е подал заявление за изплащане на държавната помощ. Размерът на държавната помощ за втория проект на кандидата не може да надвишава разликата между лимита от 120 хил. лв. и одобрения размер на държавната помощ за предходния проект.
По тази помощ кандидатите могат да купуват и монтират машини, оборудване и линии, необходими за подготовка за продажба, включително за приемане, сортиране, калибриране и пакетиране/опаковане, етикетиране. Особено важна е помощта за покупка или инсталиране на машини, оборудване и линии, необходими за охлаждане и съхранение, включително хладилно оборудване, хладилни камери, хидрокулери, вакуумкулери, техника за складиране, бокспалети и каси/щайги за многократна употреба.
Срокът за изпълнение на инвестицията и за подаване на заявление за плащане на помощта е до 9 месеца от датата на сключване на договора за държавна помощ.
Четири години след датата на договора за отпускане на държавна помощ фермерът е длъжен да използва придобитите активи по предназначение и да не ги прехвърля под каквато и да е правна форма върху други лица без съгласието на фонд „Земеделие”;
Право на подпомагане имат земеделски стопани, регистрирани по наредба 3, които имат поне 3-годишен стаж като градинари. По отношение на организации или групи производители изискването се отнася за всеки един от техните членове. (Това изискване следва да бъде изпълнено при кандидатстване, както и следва да бъде поддържано в 4-годишен срок от датата на договора за предоставяне на държавна помощ).
За подобна помощ могат да кандидатстват също микро-, малки и средни предприятия, в които работят по-малко от 250 души, чийто годишен оборот не надхвърля 50 млн. евро и/или чието годишно балансово число не надхвърля 43 млн. евро.
Държавната помощ не покрива редица разходи, които трябва да се знаят от кандидатстващите:
- разходи, произтичащи от кандидатстване за допустимите инвестиции по т. 8.1. от страна на лице, което вече е получило публична финансова помощ за същите инвестиции, включително по настоящата схема;
- разходи за подмяна на съществуващи активи по т. 8.1.;
- разходи за закупуване на машини, оборудване и линии втора употреба;
- разходи за данък добавена стойност (ДДС), с изключение на невъзстановим ДДС, когато е поет действително и окончателно от кандидати, различни от лицата, освободени от данък съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;
- разходи за плащания в брой;
- разходи за застраховка;
- административни разходи;
- разходи за финансиране на лихви;
- транспортни разходи;
- разходи, извършени преди подаване на заявление за кандидатстване;
- разходи, свързани с преработка на селскостопански продукти;
- разходи за закупуване на оборудване на лизинг;
- разходи, възникнали в резултат от припокриване на допустими инвестиции при кандидатстване за помощ за машини, оборудване и линии за повече от един вид продукция, които не са мотивирани в представената от кандидата обосновка;
- разходи към доставчици на материални активи или извършители на услуги, с които кандидатът е свързано лице по смисъла на §1, ал. 1 и ал. 2 на Търговския закон;
- разходи за закупуване на земя;
- разходи за строителство, свързани с изграждане на сгради, помещения и площадки, в които ще се монтира оборудването;
- разходи за транспортни средства.
Фермерите трябва да имат поне 5-годишни договори за наем или аренда на ползваните земи, трябва да имат предварителни договори за доставка на оборудването и машините. Те трябва да представят най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал или една оферта в оригинал (в случай на разходи, за които са определени референтни цени) с цел определяне на основателността на предложените разходи за всяка доставка/услуга на стойност, по-голяма от левовата равностойност на 10 000 евро, както и в случай, че тя е част от доставки/услуги, договорирани с един доставчик/изпълнител, на обща стойност повече от левовата равностойност на 10 000 евро.
Цената следва да бъде определена в левове или в евро с описан ДДС. Офертите се издават не по-късно от датата на сключване на договора с избрания оферент и се придружават от технически спецификации в случаите на закупуване на машини, оборудване и линии, включително компютърен софтуер и специализирана техника.
Когато са определени референтни цени или разходите са за специализирани производствени линии, изготвени по индивидуално технологично задание, се предоставя една независима оферта в оригинал с цел съпоставяне с референтните цени и определяне на основателността на предложените разходи. При съпоставяне на референтните цени с тези на оферента ДФ „Земеделие“ одобрява по-малката от двете стойности. Кандидатът представя и заверени копия на предварителни или окончателни договори с избраните изпълнители. Списък с разходите, за които са определени референтни цени, се публикува на електронната страница на Държавен фонд „Земеделие".
Офертите трябва да съдържат фирмата на търговеца, срока на валидност, датата на издаване, цената без ДДС, с посочване на нейния размер, подпис и печат на оферента. В случаите на доставка на машини, техника и оборудване офертите трябва да съдържат вид, марка, модел, капацитет, мощност и други специфични технически данни.
Оферентите в случаите, когато са местни лица, трябва да са вписани в търговския регистър, а оферентите - чуждестранни лица, трябва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство.