От следващата година българските фермери ще имат пряк достъп до китайския пазар чрез електронната търговия, въведена по тяхното законодателство от началото на 2019 г. Износът ще важи за 1 321 продукта, като България има потенциал да сключва договори за продажби на череши, месни и млечни продукти и др. Това съобщи пред журналисти изпълнителният директор на Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и Централна и Източна Европа Васил Гелев по повод новия регламент, гласуван наскоро от китайското правителство.
Самият център като посредник между фирмите от България и останалите 15 държави от Източна и Централна Европа с китайския бизнес ще осъществява преките контакти на родния бизнес при износа на селскостопански стоки за огромния азиатски пазар. Електронният портал, който може да се ползва от българските фермери, фирми и кооперации, е http://16plus1cloud.org. В случай, че самите фермери не разполагат със собствен интерент магазин за продажба на стоките си, могат да потърсят съдействие от самия център, за да координират дейностите по износа, посочи Гелев.
На въпрос на Синор.БГ дали Китайската агенция за безопасност на храните е одобрила списъка с българските компании, които могат да изнасят млечни или месни продукти, Гелев обясни, че от наша страна са представени всички необходими документи за сертификацията. Очаква се много скоро китайската агенция да обнародва списъка с одобрените български компании.
"Според новия регламент е важно да се знае, че от 2019 г. дори български фирми, които не са кандидатствали по двустранните спогодби с Китай, биха могли да търсят клиенти на този пазар, стига да имат съответните сертификати за качество, изискани от китайската администрация", посочи директорът на центъра 16 плюс едно.
Подготовката за електронната търговия е обсъждана на две от срещите на членовете на 16-те държави от ЕС плюс Китай, проведени през 2017 г. в Будапеща и през 2018 г. - в София. От ноември 2018 г. работи логистичният хъб в Китай, който си партнира с аналогичния логистичен хъб, който беше открит и работи активно край Пловдив. Целта е чрез логистиката на двете структури българските фирми да осъществят лесен достъп чрез търговските канали в градовете Нинбо, Шънджън, Ханджоу, Шанхай и др.