Нивото на българската хранителна промишленост и на земеделието се увеличава с добри темпове. Само за първите 8 месеца на 2018 г. ръстът в производството на меса и млечни продукти е между 10 и 20 процента. Това заяви министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов при откриването на шестте изложения за храни „Месомания“, „Булпек“, „Светът на млякото“, Салон на виното“, „Интерфууд енд дринк“ и СИХРЕ, които се провеждат традиционно през есента в София.
Министърът наблегна и на ръста в износа на храни и земеделски продукти, който е с 13 на сто по-висок на годишна база.
Огромният интерес към изложенията, както от български, така и от чуждестранни производители показва потенциала на сектора, каза министър Порожанов. И припомни, че предстои министерството на земеделието заедно с бранша да направи кампания в подкрепа на българските производители.
„Нека да кажем „да“ на българските продукти и отново да акцентираме върху традиционните вкусове и качества на българското производство“, подчерта Порожанов.
Управителят на Интер Експо Център Ивайло Иванов пък определи 2018 г. като най-добрата в историята на изложенията. И добави, че заради силния интерес се очакват над 20 000 посетители тази година.
Вече четвърт век от 1994 г. насам МЕСОМАНИЯ е единственото изложение за месо и месни продукти, което дава изключителни бизнес възможности на малките и големи фирми в сектора, коментира Атанас Урджанов, председател на УС на Асоциацията на месопреработвателите в България. „През годините доказахме, че изложение БУЛПЕК има идея, път, посока, устойчивост и капитал, който да създава бизнес“, подчерта и Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. На традиционния конкурс „Златен медал“ на 8 ноември ще участваме със серия хлябове, това е което търси пазарът, общият европейски пазар не е табу за нас, подчерта тя.
На откриването присъства посланикът на Италия в София Стефано Балдо. Италианската агенция за инвестиции организира специално колективно участие на фирми от Южна Италия. Допълнително с цел да разшири бизнес възможностите, агенцията организира и посещението на над 15 байери от Хърватия, Македония, Сърбия, Босна и Херцеговина, Словения, Румъния, Унгария и Турция, уточни Алесандра Капобианко, Директор на ИТА – Италианска търговска агенция. За Италия българския пазар е много важен. Обменът между двете страни е нараснал четири пъти, което показва колко отворен е българския потребител към италианските храни.
Изключително силно е международното участие тази година с акцент върху машините и високите технологии. Голям брой бизнес делегации се включват в B2B срещи с български компании. Българо-румънски бизнес форум построи мостове между 30 български и повече от 50 румънски фирми.
Съпътстващата програма е по-богата отвсякога. Форуми, демонстрации на живо и дегустации допълват богатата палитра на изложенията шест в едно. Дискусионен форум „Храните в клопката на свободния пазар“ и форумът “Чист етикет. Модерно поколение. Споделено преживяване“са сред ключовите теми. Смарт туризъм, развитие на новите технологии, бъдещето на земеделието след 2020 година са други интересни събития. Несъмнено сред най- вкусните кулинарни събития тази година е GASTRONOMIX, подкрепено от The Alimentaria Experience.
Шеф-готвачи от именити испански ресторанти с по две звезди Мишлен, български и чуждестранни професионалисти ще водят майсторски класове в сферата на шоколада и десертите. За трета поредна година организаторите на Българския бариста шампионат се впускат в търсене на най-добрите баристи, а под егидата на Световната кафе организация ще се проведе и Latte Art кафе шампионат. Най-добрите опаковки ще бъдат оценени от Националния конкурс „Приз Пак“. Индустрията с нетърпение очаква и конкурсът „Златен медал с диплом за качествени и оригинални пазарни продукти и/или адитиви“.
На 7 и 8 ноември за първи път в рамките на изложенията пред зали 5 и 6 на Интер Експо Център се организира фермерски пазар Хранкооп, в който ще се включат повече от 30 български производители на плодове, зеленчуци, месни и традиционни продукти.
Международните изложения се организират в тяснно сътрудничество и партньорство с барншовите организации - Асоциация на месопреработвателите в България, Асоциация на млекопреработвателите в България, Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Национална лозаро-винарска камара, Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци, Национална асоциация Хотел, Ресторант, Кафетерия, Българска асоциация биопродукти.