Големите производители на млечни продукти в Европейския съюз увеличават печалбите си след въвеждането на забраната за внос в Русия благодарение на по-ниските изкупни цени, става ясно от данни, представени на пресконференция от търговския директор на компанията за млечни съставки CSK Food Enrichment Андре де Хаан и цитирани от електронното издание DairyNews.
Печалбата на холандския млечен кооператив Friesland Campina е достигнала 227 млн. евро през 2017 г. при 157 млн. евро през 2013 г., която е последната цяла преди въвеждането на ембаргото презавгуст 2014 г. През 2013 г. кооперативът е изкупувал млякото от своите членове средно за 42,49 евроцента за килограм, а през 2017 г. – за 40,01 евроцента за килограм. Печалбата на френската Lactalis през миналата година е нараснала до 278 млн. евро при средна изкупна цена на млякото от 34 евроцента за килограм, докато през 2013 г. е била 223 млн. евро при средно 35,5 евроцента за килограм суровина. При германската Hohcland печалбата през 2017 г. е скочила до 278 млн. евро от едва 37 млн. евро през 2013 г., като изкупната цена на млякото е паднала средно до 34,59 евроцента на килограм от 37,50 евроцента за килограм 4 години по-рано.
Според Де Хаан забраната за внос на млечни продукти в Русия е оказала съществено влияние върху това развитие на нещата в бранша, а един от основните уроци за производителите от ЕС е нуждата от разнообразяване на пазарите и разширяване на продуктовата гама. „Преди ембаргото 43% от изнасяното от Полша сирене заминаваше за Русия, както и 28-30% от целия износ на сирена от ЕС. Забраната доведе до натрупване на значителни запаси на пазара в ЕС, но много от европейските компании успяха да се справят с положението и да увеличат печалбите си”, коментира експертът.