Малки стопанства или групи производители, които кандидатстват с проект за създаване на къси вериги на доставки или за фермерски пазари от новата програма за развитие на селските райони ПРСР 2014-2020 г., ще трупат 50% точки, което е сериозно предимство за насърчаване на дребния бизнес. Това съобщи Мая Нинова, експерт в министерството на земеделието, пред два различни форума, проведени преди и по време на АГРА 2016 в Пловдив. Първата конференция беше организирана от „Икономедия” и беше посветена изцяло на късите продажби, които ще бъдат подпомагани по подмярка 16,4 за подкрепа на хоризонталното и вертикално сътрудничество между участниците във веригата на доставки за изграждането и развитието на къси вериги на доставки и местни пазари.
По тази подмярка ще се получават субсидии в две направления – за създаване на къси вериги на доставки или за създаване на местни пазари. Основен приоритет е създаване на къси вериги за доставка на плодове, зеленчуци, продажба на животни или животинска продукция.
Бюджетът по тази мярка е 8 милиона евро, като субсидиите за всеки проект покриват 50% от неговата стойност. Максимално допустимият размер на помощта за периода на прилагане на програмата е 500 000 евро за обединение.
Според определението „къса верига на доставки“ е тази, в която участват ограничен брой доставчици, поели ангажимент да си сътрудничат и да улеснят достъпа на фермера до потребителя. „Местните пазари“ пък могат да се организират в радиус от 75 км от дадено стопанство, като целта е фермерът да успее бързо да продава продукцията си, без да търпи загуби от престой и от намеса на прекупвачи.
Въпреки че по тази подмярка ще може да се кандидатства едва през 2017 г., експертите съветват подготовката да започне сега, още повече че се приемат и проекти на групи производители. Тяхното създаване може да стане тази година, тъй като министерството е предвидило прием на проекти за групи и организации на производителите.
Какви са изискванията, за да кандидатствате за подмярка 16,4 за къси доставки. Участниците в обединението трябва да бъдат земеделски стопани, включително групи и организации на производители, малки и средни предпирятия или търговци на дребно. Без земеделските стопани обединението не може да съществува. Учредяването му става по като юридическо лице Търговския закон или като обединение по Закона за задълженията и договорите.
Финансирането на обединенията за къса верига на доставки или обединенията за местен пазар може да обхваща две фази:
Първа фаза на сформиране на обединението – членовете му провеждат разяснителни семинари и срещи, като за целта могат да наемат експерти за извършване на маркетингови и други анализи. През този първи период обединението се подпомага и за разработването на бизнес плана или за планиране на дейностите за популяризиране на тази структура.
Втората фаза на функциониране на обединението включва изпълнението на бизнес плана и инвестиционния план, което е същинската част.
За да са допустими за подпомагане, дейностите за популяризиране трябва да изпълняват минимум следните условия:
• да уведомяват потенциалните потребители, че дадена къса верига на доставки или даден местен пазар съществуват;
• да представят ползите от покупките от конкретна къса верига на доставки или конкретен местен пазар;
• подпомагането за популяризиране е част от проект за развиването на конкретна къса верига на доставки или на конкретен местен пазар.
Обединението представя колективен проект за сътрудничество, в който е посочено следното:
• Териториален обхват на действие на късата верига на доставки или на местния пазар;
• Брой и вид на участниците в сътрудничеството;
• Дейности, които ще се извършват от обединението;
• Продукти, включени в предмета на сътрудничеството;
• Бизнес план за изпълнение на дейностите;
• Инвестиционен план за осъществяване на сътрудничеството;
• План за популяризиране.
• Договор за създаване на обединението.
Критериите се базират на следните принципи и характеристики:
В първата фаза безвъзмездната помощ се отпуска под формата на стандартни разходи с размер на сумата по дейности:
• за проучвания за приложимост на проекта за сътрудничество – 5 000 евро на година за обединение за къса верига на доставки или обединение за местен пазар - допустими само за първа фаза на изпълнение;
• за стимулиране на интереса или разширяване на състава на обединенията – 10 000 евро на година за обединение за къса верига на доставки или обединение за местен пазар - допустими само за първа фаза на изпълнение.
Стандартните разходи с размер на сумата по дейности:
• Текущи разходи във връзка със сътрудничеството – 35 000 евро на година за обединение за къса верига на доставки или обединение за местен пазар - допустими само за втора фаза на изпълнение
• Разходи за популяризиране – 20 000 евро на година за обединение за къса верига на доставки или обединение за местен пазар - допустими само за втора фаза на изпълнение;
Преките разходи за изпълнение на проект за сътрудничество включително разходите за инвестиции се покриват съгласно представения инвестиционен план.