Над 20 са вариантите за директна продажба на продукция от малките ферми, които през новия програмен период 2015-2020 г. ще бъдат подпомагани по линия на програмата за развитие на селските райони. Така наречената схема на късите вериги е спасителният вариант, при който производителите без посредници ще могат да реализират производството си, да постигат добра цена и в пряк досег с потребителя да получават обратна връзка за това как неговият продукт се възприема. Това съобщи по време на конференция в София председателят на Института за стратегии и иновации Светлана Боянова, представяйки възможностите за финансиране на дребните производители през следващите седем години. Конференцията се организира за втора година от месопреработвателната компания "Тандем" с основната цел е да популяризира информираността сред потребителите по отношение на качеството на храните.
Анкети сред потребители в Еворпейския съюз показват, че над 85% от европейците определят като изключително важно производството на местни продукти, защото чрез него не само се съхраняват кулинарните традиции, но то носи и големи ползи за съхраняване не на местните общности и работи срещу обезлюдяването на селските райони. По тази причина немалка част от средствата на европейските фондове се насочват към насърчаване точно на семейното фермерство.
На този етап в България се ползват изключително малко форми за директни продажби, което ограничава бизнес предприемчивостта, особено при младите хора. Основните инвестиции са с автомати за продажба на мляко и млечни продукти, за създаване на фермерски пазари и чрез дистанционна продажба през интернет. Липсата на нормативна уредба ограничава производителите, които трудно могат да проявят своята предпримчивост, припомниха експерти.
С новия европейски регламент субсидии ще бъдат изплащани за различни форми на организираност на фермерите, осигурявайки «къси доставки» за пазара. Освен пазарите на производители ще бъдат подпомагани всякакви фермерски групи или регионални организации, които скъсяват веригата до потребителите.
Особено интересна е инициативата «вземи си сам», където потребителите сами обират плодовете или зеленчуците, срещу което плащат по-малко, отколкото ако ги купуват от пазара. Субсидии ще се дават още за създаване на потребителски кооперации, за къщи за гости, за «отворени врати» във фермите, за пазаруване «от врата до врата», за «сготви си вкъщи» и др.
Напоследък в редица европейски държави се подпомагат и нови вид социални кухни, които не са предназначени за социално слаби хора, а са общодостъпни за ученици и деца, където те могат да се учат как да приготвят ястия от местни производители.
Късите вериги на продажби са развити изключително добре в държави като Франция, Белгия, Холандия и Италия, където неправителствени организации популяризират тези дейности, поясни още Светлана Боянова.
Въпреки че в България наредба 26 за директните продажби реално задейства след последните промени, които влязоха в сила от няколко месеца, все още фермериските пазари са слабо популярни сред хората, смятат експерти.
С бъдещата програмата за селските райони има потенциал да бъдат подпомогнати 30 хиляди малки стопанства. На този етап обаче са регистрирани едва 456, като 70% от тях са пчелари. В същото време с планинско земеделие и животновъдство се занимават огромна част от семейните ферми, затова е важно програмата за селските райони да бъде организирана така, че хората да имат лесен достъп до субсидиране, посочи още Светлана Боянова.
Днес в софийския парк «Владимир Заимов» ще се проведе първия фестивал на фермерските пазари, в който ще участват производители от цялата страна. Досега в София фермерски пазари има само на две места – на пазарите «Римската стена» и «Иван Вазов», организирани от «Хранкооп».