Обединения на фермери, които искат да улеснят достъпа си до потребителите чрез създаване на фермерски пазари или посредством къси вериги на доставка, могат да кандидатстват за субсидии през втората половина на 2016 г. по подмярка 16,4 от програмата за развитие на селските райони. Това съобщи зам. министърът на земеделието и храните Васил Грудев по време на дискусия за бъдещето на фермерските пазари, организирана от „Български фермер“. В срещата участваха земеделски производители, представители на неправителствени организации и експерти от общинските пазари, които през последните години инвестираха в изграждането на първите фермерски пазари в страната.
До 2020 г. по линия на новата селска програма са заделени 8 млн. лв., които ще се използват за подпомагане на съществуващи или нови обединения. Основното изискване е в тези обединения да се включат минимум двама регистрирани земеделски производители, чията цел е да улеснят продажбата на произведената от тях продукция.
При късите продажби посредникът от фермера до пазара трябва да бъде само един, така че да няма оскъпяване на продукцията и малките стопанства да разполагат с добри доходи, поясни Мая Нинова, експерт в министерството на земеделието.
„Сегашната система с множеството посредници от фермерите до пазара ясно показа, че за една година цените на млякото се сринаха с 25%, което поставя животновъдите в неизгодна позиция“, даде пример и зам. министър Грудев, представяйки предимствата на директните продажби.
При фермерските пазари основното изискване ще бъде на тях да излагат своята продукция само стопани, чиито ферми отстоят на 75 км от града, в който се организират пазарите. Изискването е поставено от Брюксел и копира практиката в ЕС.
В преговорите с ЕК България се е опитала да увеличи този диаметър над 75 километра, но това е било отказано. Впоследствие българската страна е получила разрешение фермерите от региони като северозападния например, да могат да предлагат продукцията си в София и други големи градове, но за целта те трябва да се организират като обединение за къси вериги, поясни Нинова.
Какво финансиране се очаква
При новата подмярка 16,4 кандидатстването става от два вида обединения - за къси вериги и за фермерски пазари. В рамките на новия период едно обединение не може да получи повече от 500 хил. евро, обясни Нинова.
Подпомагането ще става на няколко фази, като има и предварителен период за популяризиране на новите обединения, чиято цел е да стимурила дребните стопани да участват в тях, за да предлагат продукцията си. За тази просветителска дейност програмата ще отпуска 10 хил. евро.
Следват нови две фази на подпомагане, първата от която ще бъде само за реклама на бъдещите пазари, а втората фаза – за покриване на разходите за участие в тези пазари.
Освен регистрирани фермери по тази мярка могат да участват малки и средни предприятия, юридически лица, регистрирани по Търговския закон или Закона за задълженията и договорите.
Важното е, че евросубсидиите ще се дават на фермерски обединения, които могат да купят камиони за превоз на своите продукти до съответните пазари, ще се покриват и таксите за щандовете, както и други разходи, свързани с реализацията на продукцията.
Условията и редът за участие ще бъдат разписани в новата наредба за прилагане на подмярката, в която ще участват и браншовите организации, поясни още Мая Нинова.