Миналата седмица Синор.БГ представи основните положения при кандидатстването за директни плащания в кампания 2016-а. Припомняме някои основни дати, които трябва да се спазят преди началото на кампанията. Самите документи се подават от 1 март до 15 май 2016 г., като посочването на площите за подпомагане може да се извърши в общинската служба по земеделие по местонахождение на площите или по адресна регистрация на лицето.
Важно е до 15 февруари всеки фермер да регистрира правните си основания за ползването на земеделските земи.
Условно правните основания могат да се разделят на собствени/съсобствени земи и наети/арендовани или предоставени с определен административен акт земи.
Документите за собственост могат да бъдат нотариални актове, решения на общинските служби по земеделие, вписани договори, с които се придобива правото на собственост върху земеделски земи или решения за уедрени имоти по план за уедряване по собственост (комасация) и съдебни решения, които заместват актове за собственост.
В случаите, в които имотите се владеят в съсобственост и за тях не са сключени договори за наем или аренда, поне един от съсобствениците трябва да подаде декларация в общинската служба по земеделие по местонахождение на имотите, в която да декларира, че ще ползва имота в реалните му граници. По този начин се индивидуализира ползването на конкретните имоти и лица. Декларациите са по утвърден образец, който може да се намери във всяка общинска служба по земеделие, а също така образците са публикувани на електронните страници на МЗХ и областните дирекции „Земеделие”, откъдето съответно да се разпечатат в общоприетите текстови формати. Освен на хартиен носител, декларациите могат да се изготвят и представят в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите и в електронен вариант, където се разпечатват на хартия и се подписват от деклараторите. Образец на декларацията е публикувана на електронната страница на МЗХ, https://www.mzh.government.bg/mzh/bg/Home.aspx
Когато имотът е възстановен на наследници и се владее в съсобственост, ако наследникът, който подава декларация не е вписан в базата данни на общинската служба по земеделие, то е необходимо да представи и удостоверение за наследници.
Наемателите и арендатори на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба по земеделие по местонахождение на имотите копие от документите за ползване на земеделските площи, които могат да бъдат договори за аренда, за наем или за лизинг на земеделски земи; договори за предоставяне на земеделски земи на кооперация за съвместно обработване; заповеди за споразумение или разпределение на масивите за ползване на земеделските земи; разрешителни за паша в защитени територии; позволителни за паша в горски територии; актове на министъра на земеделието и храните за безвъзмездно предоставяне на земи от държавния поземлен фонд на организации и ведомства, необходими за тяхната дейност.
Общинската служба по земеделие е длъжна да регистрира правното основание за ползване на имотите, съобразно представените документи и срока им на действие.
Когато за един имот се представят два и повече невписани в службата по вписвания договори, регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация. Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договора за констатирано дублиране на договорите. Върху такъв имот не се регистрира право на ползване поради констатирания спор между повече договори. Ако страните постигнат съгласие и за имота се представи само един невписан договор за ползване, той се регистрира като правно основание за ползване.
За землища, за които са подадени заявления за изготвяне на споразумения за ползване и до момента все още не са издадени заповеди от директора на областната дирекция „Земеделие”, участниците могат да поискат издаване на заповед от министъра за изготвяне на разпределение на масивите за ползване, която не е обвързана с краен срок. За целите на подпомагането обаче, е необходимо заповедта да се издаде до 15 февруари 2016 г.
Нужно е да се отбележи, че споразуменията или разпределенията на масивите за ползване се изготвят в предходната календарна година, като срокът за издаване на заповед от директора на областната дирекция „Земеделие” е 1 октомври, а срокът на действие на споразумението е за следващата стопанска година – от 1 октомври на текущата до 1 октомври на следващата година.
Когато обаче ползвател по споразумение или разпределение не е изплатил задълженията си за имоти, т.нар. „бели петна”, той губи правно основание за ползването им, респективно не може да се позовава на заповедта и да заявява площите за подпомагане. Погасяването на задължението се удостоверява от кандидата за подпомагане с копие от платежно нареждане.
По искане на всеки ползвател, независимо дали е собственик или страна по договор, заповед и др., общинската служба по земеделие издава справка за регистрираното му правно основание и/или графичен файл с географските граници на регистрираното ползване. Образец на заявлението е публикуван на електронната страница на МЗХ, https://www.mzh.government.bg/mzh/bg/Home.aspx
С цел избягване на недоразумения, застъпване или лишаване на земеделски стопанин от площи за подпомагане, от съществено значение е регистрацията на правните основания да приключи на 15 февруари 2016г.. Дотогава самите ползватели трябва да проверят коректното отразяване на правните основания за ползване на земеделските земи.