На 25 февруари 2016 г. българската Национална асоциация на овцевъдите ще представи в Европейската комисия пакет от мерки в защита на месните и млечни продукти, произвеждани от овцевъдството и козевъдството на страната. Това съобщи за Синор.БГ Бисел Чилингиров, председател на асоциацията, като представи решенията, взети при срещата на фермерите с еврокомисаря по земеделие и развитие на селските райони Фил Хоугън, проведена в началото на ноември т.г.
На тази среща представители на европейските браншови организации от животновъдството остро поставиха исканията си за подкрепа на фермерството, което търпи сериозни загуби от ограничените пазари след руското ембарго.
„България ще предложи варианти за национално представяне на българското овче саламурено сирене и българското агнешко месо, които като качество са непознати на европейския пазар, но потребителят има нужда от тях”, посочи още Чилингиров.
Задно с учени от Института по аграрна икономика браншовиците искат да разработят проект за защита на български овчи продукти. В това отношение овцевъдството до момента се изостава, въпреки че в страната има традиционни продукти, които може да се впишат европейските регистри като уникални, посочи още шефът на асоциацията.
При срещата си с Хоугън през ноември българската асоциация е предложила презентации на български продукти в детските градини, като са получили подкрепата от представителите на европейската конфедерация на фермерите Копа Коджека.
Решено е браншовите съюзи от всичките 29 държави, членки на ЕС, до 25 февруари следващата година да представят конкретни проекти, които да бъдат подкрепени от ЕК. Въз основа на тези предложения ЕК ще финансира подобни рекламни акции във всички европейски държави и те ще бъдат насочени изцяло към потребителите.
В Германия и Франция съществува нагласа в училища и детски градини да се популяризира качеството на агнешкото месо, така както се прави за пилешкото и останалите диетични меса, посочи Чилингиров.
Ако самите фермери представят нагледно на потребителя качеството на своята продукция, това би променило потребителските нагласи и търсенето ще расте. Тогава и повече животновъди ще се ориентират към овцевъдство, каквито са надеждите на родните фермери, обясни още Чилингиров.