Потреблението на биологични продукти в Европейския съюз се увеличава всяка година с 12 до 14% и търсенето вероятно ще продължи да нараства, а пазарът става все по-голям и се развива доста бързо, заяви Янис Гаранчс, мениджър и съсобственик на шведската компания за производство на картофено нишесте Aloja-Starkelsen, цитиран от електронното издание DELFI. „Обемът на продажбите на биологични продукти продължават да се увеличават, тъй като целта на Международната федерация на движенията за биологично земеделие е до 2030 г. делът на биологичните продукти да надхвърли 50% от всички, продавани в ЕС. Това е много амбициозна цел, но е напълно осъществима при този темп на растеж”, каза Гаранчс.
Още нещо насочва към растеж на биологичните продукти през следващите няколко години – дори международни концерни в хранително-вкусовата промишленост започват да ги предлагат. Според Гаранчс доста големи възможности за развитие има и за пазара на продукти без съдържание на глутен.
В компанията, в чието управление участва, мажоритарен собственик е шведската Sveriges Starkelseproducenter forening. Основана е през 1991 г., а основният й капитал е 259,1 хил. евро, като през финансовата 2013-2014 г., приключила на 31 август 2014 г., оборотът е достигнал 6,265 млн. евро, а печалбата – 163,2 млн. евро.
Междувременно Стефани Моу от отдела за храни и напитки на ирландската държавна агенция за рекламиране на селскостопанската и градинската продукция Bord Bia, цитирана от електронното издание AgriLand, обяви, че след 5-годишен застой секторът на биологичните продукти в страната се е разширил с 9% през 2015 г., достигайки 109,5 млн. евро. От агенцията отдават подобреното представяне на увеличаването на потребителите, заинтересувани от тази категория, като честотата на покупките и похарчените средства на покупка също отбелязват ръст. Оттам отбелязват също, че зеленчуците, плодовете, киселото мляко и зърнените закуски осигуряват 60% от продажбите на пазара на биологични продукти в страната. Данните за ирландския пазар на биологични продукти са били представени от компанията Kantar Worldpanel, специализирана в наблюдения на поведението на потребителите, на наскоро проведен семинар в град Атлоун, уточняват от агенцията.
От компанията са установили, че подобряващите се икономически условия и нарастващото внимание към здравословното хранене са основните причини за увеличаващия се интерес към категорията на биологичните продукти, като 85% от купуващите ги са заявили, че се опитват да водят здравословен стил на живот. Според Моу тези потребители предпочитат местни и ирландски храни винаги, когато имат възможност да ги закупят. „Потребителите, които още не са сключили брак, онези, чиито деца вече са заживели самостоятелно, както и пенсионерите са категориите, които в най-голяма степен купуват биологични продукти като процент от разходите им, но секторът разполага с възможности за растеж и сред покупките на семействата”, посочи тя. По думите й има признаци за нарастващ интерес и от страна на търговците на дребно към биологичните продукти.