Продажбите на свежи биологични продукти в САЩ нараснаха с 5,5% през 2021 г., надхвърляйки за пръв път 9 млрд. долара и изпреварвайки годишния ръст на реализираните количества обикновени продукти, сочат данни от Доклада за представянето на биологичните продукти през 2021 г. на Мрежата за биологични продукти и компанията за информационно обслужване в сектора Category Partners, цитирани от електронното издание HortiDaily. Докладът използва данни на компанията за пазарни анализи и прогнози Nielsen за продажбите на храни на дребно в САЩ през миналата година.
ЕС разшири списъка с продукти, които могат да се продават като „био“
Въпреки отстъплението в общественото хранене през 2021 г., продажбите на биологични продукти в търговията на дребно продължиха да демонстрират ръст на годишна база през всички тримесечия както в стойностно, така, и в количествено изражение. Общите продажби на свежи биологични продукти са нараснали до 9,2 млрд. долара.
Увеличението е най-впечатляващо при ягодовите култури (ягоди, малини, къпини, боровинки), достигайки 14% в приходи и 10% като количества. Пакетираните салати, ягодовите култури и ябълките осигуриха две трети от ръста при биологични продукти, като продажбите на салатите надхвърлиха 1,5 млрд. долара – най-голямата абсолютна стойност. При тях е отчетена и най-голямата разлик в цените спрямо стандартно отглежданите продукти от 6,90 долара за килограм, а най-малката се запазва при бананите – само 33 цента.
„Макар да остава разлика в средните цени на дребно между биологичните и обикновените продукти, повишаването на цените и при двете категории през миналата година бе изключително сходно”, заяви Стив Лъц, старши вицепрезидент за проучванията и иновациите в Category Partners.
В количествено изражение обаче нещата са доста по-различни – докато при свежите биологични продукти е отчетен ръст от от 2%, при обикновените има отстъпление с 3,3%. Биологичните банани остават най-продаваните в САЩ с 246 хил. тона през 2021 г., но ръстът спрямо 2020 г. е относително умерен – 3,4%. Останалите категории биологични продукти, продавани в големи количества, са били ягодовите култури, дините и цитрусовите продове.
При биологичните пакетирани салати, картофите и морковите обаче реализираните количества са намалели през 2021 г., като особено значимо е отстъплението при морковите – с 4,4%. Те са и единственият биологичен продукт сред 10-те най-продавани, чиито продажби отчитат спад през миналата година спрямо 2020 г. – с 1,3%.