Начало » Новини » Коментари
14.09.2015 г.

С месец и половина ще се забави приемът на проекти за преработвателите

Според експертни становища

Farmer.bg

Вместо от първи октомври, както е записано в индикативния график на министерството на земеделието, приемът по подмярка 4,2 за преработка на селскостопанска продукция ще се забави поне с месец и половина, посочват експерти. Капацитетът на фонд „Земеделие” не стига да обработи проектите по извънредния прием по мярка 121, който приключи на 12 септември. Не е приета и наредбата, която урежда реда и условията за кандидатстване. Нейният проект е гледан само от експертната група, но предстои обсъждане и в комитета по наблюдение на новата програма ПРСР 2014-2020 г. Затова успоредно с приема на проекти за напояване по подмярка 4,1 и този прием ще се отложи за средата или края на ноември.

Според проектонаредбата субсидиите ще се изплащат освен на микропредприятия, също и на малки, средни и големи мандри, месо- и консервни предприятия, като размерът на подпомагане за големите ще бъде 40% вместо 50% от стойността на проектите.

По тязи мярка могат да кандидатстват още земеделски стопани с размерн на стопанствата, п ревишаващи 8 хил. евро стандартен производствен обем.

С предимство ще се ползват и признатите групи производители и признати организации на земеделски производители и новоучредени и одобрени за финансова помощ по мярка 9 „Учредяване на групи и организации на производители” от ПРСР 2014-2020 г.

Кандидатите за финансова помощ трябва да са с не повече от 25 на сто държавно или общинско участие, да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.

Земеделските стопани към датата на подаване на заявлението за подпомагане трябва да отговарят на следните условия:

1. да са регистрирани като земеделски стопани съгласно чл. 7, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители;

2. минималният стандартен производствен обем на земеделското им стопанство е не по-малко от левовата равностойност на 8000 евро;

3. ако са юридически лица, трябва да са регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите, Закона за вероизповеданията или създадени по Закона за Селскостопанската академия.

Минималният стандартен производствен обем на земеделското стопанство по ал. 1, т. 2 се доказва със:

1. регистрация на обработваната от кандидата земя и отглежданите животни в Интегрираната система за администриране и контрол и декларация (по образец) за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството през текущата стопанска година към момента на кандидатстване; или

2. документ за собственост или ползване на земята или заповеди по чл. 37в, ал. 4, 10 и 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, която участва при изчисляването му, и декларация (по образец) за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството през текущата стопанска година към момента на кандидатстване; или

3. анкетните формуляри от анкетна карта/анкетни карти на земеделския стопанин, издадени по реда на наредбата по § 4 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за подпомагане на земеделските производители за създаване и поддържане на регистър на земеделски стопани, и декларация по образец за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството през текущата стопанска година към момента на кандидатстване.

Когато минималният стандартен производствен обем се доказва с намерения за засаждане/засяване през текущата стопанска година, в декларацията за видовете култури задължително се посочва конкретен период, в рамките на който ще се извърши засаждането/засяването на културите.

Кандидатите, които са пазари на производители, трябва да имат административна регистрация по Закона за стоковите борси и тържищата.

При оценката на инвестиционните предложения повече точки ще набират проектите, които създават повече заетост, ако преработват плодове, зеленчуци или мляко, които са включени в чувствителните подсектори. С предимство ще се ползват и иновативните проекти, както и тези, които са в селски райони, поясниха експерти от министерството на земеделието.

Минималният размер на общите допустими разходи за един проект е левовата равностойност на 15 хиляди евро, а максималният размер за един кандидат е левовата равностойност на 3 милиона. евро.

Максималният размер на допустимите разходи, за изпълнение на интегриран проект за целия период на прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г. за един кандидат е левовата равностойност на 3 000 000 евро.

Най-голяма е субсидията за колективни инвестиции, предприети от групи или организации на производители за целия период на прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г. За един кандидат помощта е левовата равностойност на 5 000 000 евро.

В проекта за наредба са разписани и новите правила за авансовите плащания.

Те ще се извършват, при условие че е предвидено в договора с фонд „Земеделие” (Разплащателна агенция) и ще бъдат до 50 на сто от стойността на одобрената финансова помощ по проекта.

Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава 10 на сто от стойността на одобрената финансова помощ по проекта.

То може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди крайната дата за изпълнение на инвестицията по сключения договор.

В случаите, когато се изплаща авансово плащане, се изисква представяне от ползвателя на безусловна и неотменима банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция в размер 100 на сто от стойността на авансовото плащане или договор за поръчителство, с който най-малко двама поръчители, всеки от които се задължава пред фонд „Земеделие” да отговаря за изпълнението на задължението по авансовото плащане на длъжника - ползвател на помощта, в размер 100 на сто от стойността на авансовото плащане.

В случаите, когато едно лице е поръчител на повече от един ползвател по ПРСР, за всеки договор за поръчителство общият размер на обезпечените вземания за авансови плащания по сключените между съответния поръчител и фонда договори за поръчителство не може да надхвърля 3 млн. лв.

Разплащателната агенция не сключва договор за поръчителство с лице, за което установи, че не може да изпълни задължението по авансовото плащане на длъжника - ползвател на помощта, в размер 100 на сто от стойността на авансовото плащане.

Допустими за финансова помощ са следните разходи:

1. изграждане, придобиване и модернизиране на сгради и други недвижими активи, свързани с производството и/или маркетинга включително такива, използвани за опазване компонентите на околната среда,

2. закупуване, включително чрез финансов лизинг, и/или инсталиране на нови машини, съоръжения и оборудване, необходими за подобряване на производствения процес и маркетинга в т.ч. за:

а) преработка, пакетиране, включително охлаждане, замразяване, сушене и съхраняване на суровините или продукцията;

б) производство на нови продукти, въвеждане на нови технологии и процеси;

в) опазване компонентите на околната среда;

г) производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за собствените нужди на предприятието включително чрез преработка на растителна и животинска първична и вторична биомаса;

д) подобряване на енергийната ефективност и за подобряване и контрол на качеството и безопасността на суровините и храните.

3. закупуване на земя, необходима за изпълнение на проекта във връзка с изграждане и/или модернизиране на сгради, помещения и други недвижими материални активи, предназначени за производствени дейности;

4. закупуване на сгради, помещения и друга недвижима собственост, необходими за изпълнение на проекта, предназначени за производствени дейности на територията на селски район съгласно приложение № 4;

5.  закупуване, включително чрез финансов лизинг, на специализирани транспортни средства включително хладилни такива, за превоз на суровините или готовата продукция използвани и произвеждани от предприятието;

6.  изграждане/модернизиране, включително оборудване на лаборатории, които са собственост на кандидата, разположени са на територията на предприятието и са за нуждите на производствения процес, включително чрез финансов лизинг;

7. материални инвестиции за постигане на съответствие с новоприети стандарти на Общността съгласно приложение № ХХ, включително чрез финансов лизинг;

8. разходи за достигане на съответствие с международно признати стандарти, свързани с въвеждане на системи за управление на качеството,само в случаите в които същите са част от общ обект на кандидата.

9. закупуване на софтуер, включително чрез финансов лизинг;

10. за ноу-хау, придобиване на патенти права и лицензи, за регистрация на търговски марки и процеси, необходими за изготвяне и изпълнение на проекта;

 11.  разходи, свързани с проекта, в т.ч. разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на заявлението за подпомагане, така и по време на неговото изпълнение, които не могат да надхвърлят 12 на сто от общия размер на допустимите разходи по проект, включени в т. 1 - 10.

Допустимите разходи за консултантски услуги, свързани с подготовката и управлението на проекта, като част от разходите по ал. 1 не могат да превишават:

1. пет на сто от допустимите разходи по ал. 1, т. 1 - 10- за проекти на стойност до левовата равностойност на 1 500 000 евро, но не повече от левовата равностойност на 35 000 евро;

2. левовата равностойност на 35 000 евро и до едно на сто от горницата над левовата равностойност на 1 500 000 евро от допустимите разходи по т. 1 - 10 - за проекти над левовата равностойност на 1 500 000 евро.

Разходите за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост по ал. 1, т. 3 и 4, не могат да надхвърлят 10 на сто от общия размер на допустимите разходи по ал. 1, т. 1 - 2 и т. 5 - 10.

Разходите по ал. 1, т. 11 са допустими, ако са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г., независимо дали всички свързани с тях плащания са направени.

Дейностите и разходите по проекта, с изключение на разходите по ал. 1, т. 11, са допустими, ако са извършени след подаване на заявлението за подпомагане.

Разходите за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост са допустими за финансиране до размера на данъчната им оценка, валидна към датата на подаване на заявлението за подпомагане. В случай че към датата на придобиването данъчната оценка е с по-ниска стойност, допустими за финансиране са разходи до този размер.

Закупуването чрез финансов лизинг на активите е допустимо, при условие че ползвателят на помощта стане собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване на заявката за междинно или окончателно плащане за същия актив.

Разплащателната агенция извършва оценка на основателността на предложените за финансиране разходи по ал. 1 чрез съпоставяне на предложените разходи с определените от РА референтни разходи за допустими за финансиране активи и услуги и/или сравняване на представени оферти.

Списък с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни разходи, се съгласува от министъра на земеделието и храните и се публикува на електронната страница на РА не по-късно от датата на публикуване на заповедта за определяне на съответния период на прием на заявления за подпомагане.

За всеки заявен за финансиране разход по ал. 1, който към датата на подаване на заявлението за подпомагане е включен в списъка по ал. 9, кандидатът представя една независима оферта в оригинал, която съдържа наименованието на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена в левове или евро с посочен данък върху добавената стойност (ДДС). Разплащателната агенция извършва съпоставка между размера на определения референтен разход и на предложения за финансиране от кандидата, като одобрява за финансиране разхода до по-ниския му размер.

За всеки заявен за финансиране разход по ал. 1, който към датата на подаване на заявлението за подпомагане не е включен в списъка по ал. 10, кандидатът представя най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал, които съдържат наименование на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена в левове или евро с посочен ДДС. Кандидатът представя и решение за избор на доставчика/изпълнителя, запитване за оферта по образец съгласно приложение № ХХ, а когато не е избрал най-ниската оферта - писмена обосновка за мотивите, обусловили избора му. В тези случаи РА извършва съпоставка между размера на разхода, посочен във всяка от представените оферти, като одобрява за финансиране разхода до най-ниския му размер, освен ако кандидатът е представил мотивирана обосновка за направения избор.

В случаите по ал. 10 и 11 оферентите, когато са местни лица, следва да са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията, а оферентите - чуждестранни лица, следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство. Оферентите на строително-монтажни работи, местни и чуждестранни лица, трябва да бъдат вписани в Централен професионален регистър на строителя съгласно Закона за Камарата на строителите и да могат да извършват строежи и/или отделни видове строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл. 3, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите. Изискването за вписване в Търговския регистър към Агенцията по вписванията не се прилага за Националната служба за съвети в земеделието, физически лица, предоставящи услуги по ал. 1, т. 11.

Когато за заявения за финансиране разход кандидатът е представил съпоставими оферти, независимо че разходът е включен в списъка по ал. 10, РА извършва съпоставка между размера на разхода, посочен във всяка от представените оферти, и размера на определения референтен разход, като одобрява за финансиране разхода до най-ниския му размер. Когато кандидатът е представил мотивирана обосновка за направения избор, съпоставката се извършва между размера на определения референтен разход и размера на предложения за финансиране разход, като РА одобрява за финансиране разхода до по-ниския му размер.

Изискванията по ал. 8 - 13 не се прилагат по отношение на заявени за финансиране разходи за закупуване на земя, сгради и други недвижими имоти.

За разходите по ал. 1, т. 11, извършени преди датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатите, които се явяват възложители по чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 от Закона за обществените поръчки, при подаване на заявлението за подпомагане представят заверено от възложителя копие на всички документи от проведената съгласно изискванията на ЗОП процедура за избор на изпълнител/и.

За кандидати, които са възложители по чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 от Закона за обществените поръчки, обосноваността на разхода може да се преценява чрез съпоставяне с определени референтни разходи.Чл. 24. (1) Финансова помощ не се предоставя за разходи за:

1. закупуване на оборудване, машини и съоръжения втора употреба;

2. данък добавена стойност (ДДС), с изключение на невъзстановим ДДС, когато е поет действително и окончателно от кандидати, различни от лицата, освободени от данък съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;

3. лизинг, с изключение на финансов лизинг и спазване на изискването по ал. ХХ;

4. оперативни разходи, вкл. разходи за поддръжка, наеми, застраховка;

5. банкови такси, разходи за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;

6. принос в натура;

7. изследвания за разработване на нови продукти, процеси и технологии;

9. търговия на дребно;

10. сертификация по НАССР (Анализ на опасностите и контрол на критичните точки) и по други международно признати стандарти;

11. закупуване на нови машини и оборудване, вкл. компютърен софтуер, над пазарната им стойност;

12. плащания в брой;

13.лихви и комисиони, печалба на лизинговата компания, разходи по лихви за рефинансиране, оперативни и застрахователни разходи по лизинговия договор, в случаите на финансов лизинг;

14. инвестиции, за които е установена функционална несамостоятелност и/или изкуствено създадени условия за получаване на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката;

15. инвестиции, които представляват обикновена подмяна.

16. за закупуване на лизинг на недвижима собственост.

С месец и половина ще се забави приемът на проекти за преработвателите
5751
 

Последни материали
Виж
Откриване на изложението „Техномебел"
Призив за сертифициране на българската дървесина
Пролетната сеитба обаче върви с изпреварващо темпо
Състоянието на есенната пшеница в САЩ се влоши значително само за седмица
Позиции
Чорбаджийски: Несериозно е България да има само един евродепутат, защитаващ фермерите
Единственото условие за купувачите е сами да си осигурят превоза
Украински фермери започнаха да раздават кромида без пари
НАП напомня да се декларират земеделските субсидии до 30 април
Днес парламентарната комисия по земеделие има извънредно заседание
Ализан Яхова: Очакваме добри новини за украинската помощ на 24 април
Свързани материали
Виж
По подмярка 4,2 от ПРСР
На 17 май се отварят приемът за преработка с бюджет от 387,1 млн. лв.
Резултати
Три проекта на преработватели се проверяват за измами от фонд „Земеделие”
Писмо до министерството на земеделието
Бизнесът с храни настоява бюджетът по подмярка 4,2 да се раздели за фермери и за преработватели
Позицията на бранша
Преработватели на плодове и зеленчуци и рафинериите настояват парите по подмярка 4,2 да останат за бранша
Фонд Земеделие
Ще се сключват договори между 45 и 42 точки по подмярка 4,2 за преработка
Машината се задейства
Грудев: До 30 август ще се одобрят проектите от втория прием по подмярка 4,2
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини