За 15 години сегашният Закон за храните е променян 31 пъти, без особен успех да удовлетвори исканията на бизнеса за облекчаване на контролния режим и за уреждане взаимоотношенията с търговците. От началото на тази година администрацията се захвана да прави ново законодателство, като освен нов закон за храните ще има такъв и за хранителната верига. Обещанието е да се сложи ред в комуникацията между производителите на храни и търговските вериги - проблем, за чието решение преработвателите настояват от десет години.
Неотдавна на среща с бизнеса експерти от агенцията по храните обясниха, че големият проблем при контрола произтича от различните подходи, прилагани от инспекторите при проверките. Недостатък е отчетен и при частичното прилагане на регламент 882 от 2004 г., което води до юридически пропуски.
В България все още не се изисква официалният контрол да бъде основан на анализ на риска на храните от трети страни, още при влизането на тези хранит в страната.
Липсва задължителен официален контрол и за наличие на остатъчни вещества от ветеринарни лекарства във вносните продукти.
Сегашното законодателство е твърде тежко и не отчита необходимостта да се признават изследванията на храните от малките лаборатории, които правят най-вече основни изследвания, се посочва още в мотивите за създаване на нов закон за храните.
Според еврозаконодателството акредитираните лаборатории задължително трябва да отговарят на стандарт EN ISO/IEC 17 025. Това обаче не позволява гъвкавост, когато се налага малка лаборатория да извършва тест, чийто метод е нов и за който тя не е акредитирана.
На този етап бизнесът има усещането, че таксите, които контролните органи събират за извършване на проверките, не се разпределят равномерно и справедливо по веригата, като малките и микропредпирятията биват ощетявани от уравниловката при определяне на тази такса.
Според бизнеса държавата трябва да взима такси въз основа на оборота на фирмата, който бива проверяван. За целта е важно държавата да осигурява средства за този контрол.
Бъдещото законодателство за храните ще повлече след себе си промени във всички сегашни наредби, свързани с производството и продажба на храни. Въпросът е дали при обсъждането на новата нормативна уредба предложенията на бизнеса за намаляване на бърократичните спънки ще бъдат приети или на второ четене депутатите отново ще приложат текстове, прокарани от лобита, представляващи ограничена част от хранителната индустрия.