Начало » Важно за фермера » Животновъдство
10.07.2015 г.

Становище на БАБ по проект за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ, в частта му за реда на прекратяване на договори за наем на мери, пасища и ливади

Становище на БАБ по проект за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ, в частта му за реда на прекратяване на договори за наем на мери, пасища и ливади

Уважаема г-жо Министър, 

Бихме искали да изкажем притесненията си относно предложения проект на ЗИД на ЗСПЗЗ, публикуван на страницата на МЗХ, по-конкретно в частта му за реда на прекратяване на договори за наем на мери, пасища и ливади, сключени преди 24.02.2015г. Преди всичко искаме да изразим подкрепа за идеята пасища, мери и ливади да се отдават преимуществено на фермери, отглеждащи пасищни животни. В същото време смятаме, че по начина, по който са предложени текстовете, особено текста на & 11 о ПЗР, изменението на закона ще засегне множество дребни и средни животновъди, които добросъвестнно са наели пасища при действащите към момента условия и отглеждат пасищни животни в рамките на действащия тогава Национален стандарт 4.1,   а именно - покритие на ползваните  постоянно затревени площи с 0,15 ЖЕ на хектар. Точно такова е действащото и в момента изискване на нормативната база /чл. 9 ал. 2 от Наредба № 5 за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ/

Трябва да отбележим, че посочените в чл. 37и, ал. 4, пасища мери и ливади за разпределение - 1 ха / ЖЕ за земи до 8 категория и 2 ха / ЖЕ за земи от 8 до 10-та категория, са напълно недостатъчни за отглеждане на пасищни животни. Тези текстове вероятно са написани при хипотезата за недостиг на постоянно затревени площи за всички животновъди в отделни землища. В същото време има много землища, в които пасищата са напълно достатъчни за местните животновъди при условията за покритие с  0,15 же/ха. Ето защо считаме за нецелесъобразно в тези случаи да се прекратяват сключени договори със животновъди, които вече са почистили наетите от тях пасища, ползват ги по предназначение  и са ги привели в съответствие с изискванията за допустимост за подпомагане.

 Има много случаи, в които животновъдите са наели пасища в съседни землища на това, в което е регистриран животновъдният им обект  /в някои случаи при недостиг на пасища в съответното землище, в други - поради факта, че животните им действително са на паша в съседни землища/. По начинът, по който е разписан & 11 о ПЗР, тези договори също трябва да бъдат прекратени, а животновъдите - принудени да кандидатстват за разпределение на други пасища, след като вече са почистили и разработили ползваните до момента затревени площи.

 Като цяло тестовете на законопроекта за разписани при хипотезата на недобросъвестност и за ползватели, които не отглеждат животни. В действителност освен такива ползватели има множество дребни и средни животновъди /в това число и биоживотновъди/,  които са наели толкова пасища, колкото са действително необходими за отглежданите от тях животни. Те отговарят на условията за допустимост за кандидатстване за подпомагане.  Много от тях са започнали биологична сертификация на ползваните от тях пасища или са поели други агроекологични ангажименти върху тези площи. Те нямат възможност да увеличат шесткратно броя на отглежданите от тях животни /такава е разликата между изискванията на чл. 37и   и Стандарт 4.1, респ. чл.9 ал.2 на Наредба 5/, а дори да го направят - ползваните пасища няма да са достатъчни за изхранване на животните. Нека да припомним, че по някои мерки има и изисквания за максимална  гъстота на животните /направление ВПС по м.10 "Агроекология и климат", както и Плановете за управление на националните паркове/.

 При прилагане на така разписаните предложения за изменение на закона, ще пострадат голяма част дребни фермери - животновъди, а на заложените изисквания в толкова кратък срок ще могат да отговорят само малка група едри собственици на животновъдни обекти с десетки хиляди глави животни, които в повечето случаи се отглеждат на ясла, а не пасищно, но формално ще отговарят на условията за получаване на стотици хиляди декари постоянно затревени площи. Това още повече ще изостри неравнопоставеността между едрите животновъди /диктуващи от друга страна и ниските цени на млякото, което се изтъква като мотив за промяна на закона и подкрепа на животновъдите/ и дребните фермери, отглеждащи животни. Смятаме, че подобен начин на разписване и прилагане на закона не е в съответствие с обявената политика за развитие на животновъдния сектор в България и ще има изключително неблагоприятни последици за дребното и месодайното животновъдствто в планинските райони. 

Предлагаме измененията на ЗСПЗЗ да се направят след ясен и представен на заинтересованите страни анализ на състоянието на сключените до момента договори за общински и държавни пасища, мери и ливади - каква част от тях се ползват от не-животновъди, каква част се ползват от животновъди и при какво покритие с ЖЕ, каква част са заявени по мярка 214 - отделните направления, м.11 "Биологично земеделие" и м. 10 "Агроекология и климат", какви ще са последствията при поети ангажименти и започната биологична сертификация на пасищата.

Предлагаме в случаите, в които пасищата и ливадите са заявени като биологични, да не се прекратяват сключените договори. Предлагаме договорите да се прекратяват или изменят в случай, че броят на отглежданите пасищни животни не съответства на изискванията на нормативната уредба за допустимост - 0,15 же/ха,  и това да се извършва в землища, в които има подадени молби за разпределение на пасища, мери и ливади, и които на са могли да бъдат удовлетворени с постоянно затревени площи, попадащи в допустимия за подпомагане слой.

Обръщаме още веднъж внимание, че не е редно да се променя нормативната уредба със задна дата и да се анулират договорни отношения единствено изхождайки от хипотезата за недобросъвестност. Нека се има предвид, че в множество случаи става дума за коректни ползватели, които са вложили много средства и усилия за почистване на пасищата, за презатревяване, за наторяване, за биологична сертификация, и няма никаква причина те да бъдат наказвани.

Гогови сме да участваме в работна група, която да обсъди предложения за изменения на ЗСПЗЗ в желаната посока - отдаване на пасища, мери и ливади с предимство на животновъди - но по начин, който да отговори на действителното състояние на поземлените и договорни отношения и и на развитието на животновъдството в отделните региони на страната.

Българска Асоциация Биопродукти:

Становище на БАБ по проект за изменение и допълнение на ЗСПЗЗ, в частта му за реда на прекратяване на договори за наем на мери, пасища и ливади
8244

Последни материали
Виж
Подкрепете Българското
Порожанов: Износът на земеделски стоки и храни варира между 4,5 и 5 млрд. евро
Фонд Земеделие
За ден са подписани 276 общински проекта за близо 178 млн. лева
Контрол на контрола
Покрай свекъра на Йончева прокуратурата прозря скандала с къщите за гости
Крадец на дърва е заловен след гонка из плевенските села
Важно за градинаря
Как да се избавим от листните въшки в градината
Как да си отгледате годжи бери от семена
Свързани материали
Виж
Утре в Плевен
Безплатен семинар за стопаните на пасища
През цялата зима
БАБХ засилва надзора над всички животновъдни обекти-пасища
Въпроси от читатели
Фермери питат дали сроковете за косене на ливадите ще се удължат до края на месеца
Промените за пасищата и ливадите бяха приети в последния ден на 43-то Народно събрание
Нормативни промени
Сроковете за новите доброволни споразумения за пасищата се удължават до първи март на 2017 г.
Важно за фермера
Пускат се 11,3 млн. лева извънредна помощ за животновъди, лишени от субсидии на хектар, пасища или ливади
Приятели на SINOR.bg:  Стоматолог, София | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
SINOR.bg 2003 - 2019

Използваме бисквитки (cookies), за да ви осигурим възможно най-добро преживяване в нашия уеб сайт. Чрез използването на нашия уебсайт Вие се съгласявате със запазването на бисквитки във Вашето устройство.

Приемам