След четири седмици на упорити преговори с управляващите по промените в Закона за данък върху добавената стойност, с които от първи януари 2015 г. собствениците на ведомствени бензиностанции и фермерите се задължават да поставят нивомери на цистерните за съхранение на нефтопродукти, в края на миналата седмица земеделците получиха официален отговор от финансовото министерство. От него се разбира, че монтирането на измервателни устройства се изключва само за резервоарите с вместимост до хиляда тона, от които годишното потребление не трябва да превишава 2 хиляди тона нафта или газьол. За всички останали складови цистерни с вместимост над хиляда тона фермерите са длъжни да монтират нивомери и да ги свържат с данъчните, за да се контролира потреблението на горива. Това е записано в промени на наредбата от 2006 г., регламентираща контрола върху горивата.
Основният мотив на данъчните за въвеждане на новото изискване е подплатен с анализ, направен в периода от 2012 г. до 2014 г. В този анализ е записано, че "при оценка на риска от укриването на акцизи, ДДС, корпоративен данък и данъци върху доходите на физическите лица при доставките и продажбите на течни горива като най-рискови данъчните оценяват доставките на дизелово гориво".
В анализа се посочват и данни за контрабандата, които обаче земеделските производители коментират като недоказуеми.
В продължение на три години данъчните всяка година установяват, че при средногодишно потребление на дизелово гориво от 3 391 500 хил. литра не се плащат данъци върху 1 228 340 хил. литра, или това съставлява 36,2% от потреблението.
Затова и земеделските стопани питат защо в продължение на три години инспекторите не успяват да въведат схеми за контрол, които да установят къде се губят недеклараните горива между митническите складове и крайните потребители.
Фермерите нямат обяснение и на останалите данни от анализа, според които „най-рискови са доставките на дизелово гориво в „Селското стопанство", където не се плащат акциз и данъци върху 48,1% от потреблението. В сектор „Транспорт" този дял бил 34,5%. По повод тези числа представителите на браншовите съюзи от агросектора задават въпрос към администрацията как е възможно да се изчисли размерът на контрабандата, без да се вземат навременни мерки за нейното пресичане.
Хората резонно иразяват съмнения, че без участието на данъчни по места тази контрабанда не би могла да се развива. Вместо обаче да инвестират средства в контрол върху своите структури, администрацията отново възлага бизнесът да инвестира в нивомери и дрлуги устройства, в резлутат на което фермерите биха фалирали.
Въпреки че в началото на 2013 г. с промени в Закона за данъка върху добавената стойност „е въведен контрол върху процеса, свързан с доставките и движението на течните горива от производител и вносител до краен потребител чрез обмен на данни между информационните система на двете приходни агенции – митниците и данъчните".
С промените са обхванати доставките и продажбите на течни горива, като е регламентирано изключение, съгласно което лицата, извършващи зареждане на превозни средства, машини, съоръжения и друга техника за собствени нужди, да се отчитат по облекчен ред (да не се използват нивомерни системи и електронни системи с фискална памет) при изпълнението на следните условия: плащанията да са извършени по банков път; да не се извършват продажби на течни горива; лицата, извършващи зареждането, да подават данни за полученото количество течни горива в Националната агенция за приходите.
Анализът на данните за 2013 г. в резултат на автоматичния обмен на информация между информационната система БАЦИС на Агенция „Митници" и информационната система за контрол на горивата (ИСКГ) на Националната агенция за приходите обаче показал, че въпреки приетите законодателни промени се наблюдава намаление само с 6-7% в дела на продажбите на течни горива без платен акциз и ДДС и за около 30% от потребените горива не са внесени дължимите данъци.
В официалния документ администрацията по безспорен начин доказва своята некомпетентност да контролира неплащането на данъци, но вместо да преструктури своите структури и да премахне контрабандата, отново прехвърля основната задача върху бизнеса, който по никакъв начин не участва в контрабандните канали. А в същото време плаща данъци. Остава да видим дали данъчните ще направят поне анализ на разходите, които собствениците на цистерните за горива ще направят като инвестиции за нивомери и касови апарати, коментират представители на браншовите организации от агросектора.