На 25 юни производителите на оранжерийна продукция за първи път организират ден на отворените врати, насочен към потребителите на български зеленчуци, които ценят родното качество. На тържището в пловдивското село Огняново ще бъдат представени качествени домати и краставици от 15 орнажерии в цялата страна.„Целта на бранша е в момент, когато пазарът е залят от македонски домати по 50 стотинки, да покажем на клиентите, че българските зеленчуци отговаря на всички стандарти за високо качество, проверени са и което е е най-важно – с тях гарантираме здравословното хранене на потребителите”, посочи пред Farer.bg Красимир Кичуков, председател на Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция (БАПОП).
Откритият ден ще се проведе от 7 до 11 часа и ще премине под мотото „Качеството на оранжерийните продукти – гаранция за здравословна храна“.
Съорганизатор на събитието е “Пазар на производителя – Пазарджик” АД, асоцииран член на браншовата асоциация.
Някои от участниците са дългогодишни производители, известни на българския пазар. Сред изложителите ще бъдат оранжерии Зверино (ЕТ „Йордан Величков – Влади”), оранжерии Първомай („ГРИЙНС“ ООД), оранжерии Сливен („СКЪТ“ ООД), оранжерии Петрич (В&ВГД Оранжерии Петрич” ООД), оранжерии Момчилград („АГРО ОМЕГА" ЕООД), оранжерии ГИМЕЛ, оранжерии Силистра („ЕКО ЗЕЛЕНЧУЦИ” ООД), оранжерии Й.Груево и Кричим („АГРЕКОСЕЛЕКТ“ ООД), оранжерии Раковски („ГАРД ИНВЕСТ“ ЕООД), оранжерии Дъбене („КАРЛОВО – 05“ ООД) , оранжерии Синитово („ЕКОФРУТ К&К” ЕООД), оранжерии Цалапица („ЕНЗА ЗАДЕН БЪЛГАРИЯ“ ООД), оранжерии Пчелин („БУЛФРУКТ“ ООД - Костенец), оранжерии Мокрище – („АГРОПРОГРАМА“ ООД и Димитър Матов) и др.
Безопасността на храните е основното, което ръководи българските производители, затова се противопоставяме на нерегламентираните търговци, които продават непроверена продукция, посочи още Кичуков.
По данни на асоциацията българските оранжерии осигуряват 20% от годишното потребление на домати и краставици в страната.
Вътрешният пазар се ръководи от потребителските вкусове. Известно е, че българинът започва да купува домати и краставици от март-април, затова и родните производители залагат продукцията си на по-късен етап.
Това закъснение обаче се оказва фатално, защото турската и македонска стока се внася по-рано и поради ниските цени измества родната продукция.
Като се добави и високата себестойност на стопанствата, които доскоро не получаваха финансова подкрепа от еврофондовете, браншът на този етап се развива изключително на собствен ход, припомни Кичуков.
Въпреки проблемите обаче ефективността на бизнеса е голяма. Немалка роля в това отношение играе и доброто качество, което се оценява и в чужбина, където се изнасят немалка част от оранжерийните ни продукти.