В работната програма на Европейската комисия за 2025 година, насочена към премахване на бюрокрацията и опростяване на Общата селскостопанска политика (ОСП) чрез новата визия за прилагане на тези политики, фокусът е към нови инициативи, които администрацията ще сверява с бизнеса. „Бързината, съгласуваността и опростяването са ключови политически приоритети, така че да се улеснят дейностите в аграрния сектор и да се укрепе европейската конкурентоспособност, съобщават от пресцентъра на ЕК.
Фокусът на новата визия е до края на този мандат Европейската комисия да намали с 25% административна тежест за всички компании и с 35% тежестта за малките и сред фермери и предприятия.
Целта е до 2027 г. годишните административни разходи за управление на ОСП в държавите членки да бъдат намалени с 37,5 милиарда евро.
За да се постигне това, първата работна програма на ЕК за този мандат е силно фокусирана върху инициативи за опростяване, като въвежда 11 ключови предложения, които целят намаляване на бюрокрацията и опростяване на правилата. 11 от 18 законодателни инициативи, повече от половината са пакети или инициативи с цел опростяване на нормативите.
Започват оценки и проверки за пригодност чрез стрес-тестове на 37 законодателни норми на ЕС, насочени към намаляване на разходите на администрацията.
Визията за ОСП - още новини от Брюксел
Новият подход към прилагането и опростяването се ръководи от необходимостта да се направи преглед на миналото, да се ориентирате в настоящето и да оформите бъдещето. Накратко, той дава резултати за съществуващи, предстоящи и нови правила, базирани на четири основни стълба:
1. Гарантиране, че политиките на ЕС дават резултати - За да се помогне на държавите членки да предвидят промените при прилагането, Комисията подготвя стратегии за прилагане всеки път, когато голям правен акт се финализира от съзаконодателите. За директивите Комисията ще предостави на държавите членки обяснителен образец и пътна карта за транспониране, която да бъде допълнена от държавите членки. Това спомага за по-бързото и по-ефективно транспониране на правилата на ЕС.
Комисията ще използва експертни групи за изграждане на по-тесни партньорства между националните органи, като подпомага изпълнението и предоставя партньорска подкрепа между държавите членки. За да гарантира гладкото прилагане на правилата на ЕС, Комисията предоставя подкрепа на държавите членки за подобряване на административния капацитет, цифровите инструменти и данните, включително чрез Инструмента за техническа подкрепа.
Затова всички комисари и изпълнителни заместник-председатели ще организират два диалога годишно със заинтересованите страни, за да идентифицират проблемите на лошо прилагане, презареждане или разпокъсаност и да разкрият възможности за опростяване и хармонизиране.
Когато държавите членки не прилагат законодателството на ЕС и сътрудничеството е неуспешно, ЕК няма да се поколебае и ще ползва решителни принудителни действия, когато е необходимо, като предяви иск срещу държавите членки, включително с финансови санкции.
2. Да направим Европа по-проста и по-бърза - Зелените и цифровите промени променят икономиките и обществата по света, създавайки силна конкуренция за ресурси и иновации. За да успеем в тази нова среда, се нуждаем от смел план за повишаване на конкурентоспособността – опростяване на регулациите, като същевременно запазваме нашите ключови цели и високи стандарти. За да превърне този нов стремеж в практически действия, Комисията ще използва следните инструменти и действия:
Целта от 25 % за намаляване на отчетната тежест, без да се подкопават целите на политиката, ще покрие всички административни разходи. Това съответства на намаляване на повтарящите се административни разходи с 37,5 милиарда евро до края на мандата. Административната тежест за МСП ще бъде намалена с поне 35%.
Опростяването е приоритет в годишните работни програми на Комисията. Много инициативи ще бъдат предложени в омнибусните пакети, които увеличават максимално опростяването чрез разглеждане на взаимодействията между различни законодателни актове.
Стрес тестовете на законодателството на ЕС са непрекъснат процес, насочен към преразглеждане на всички достижения на правото на ЕС, за да се уловят кумулативните въздействия, потенциалните несъответствия и да се идентифицират възможностите за опростяване. Той се основава на оценки на отделни закони и цели области на политиката, планирани в годишните работни програми на Комисията, които ще подхранват следващия кръг от пакети за опростяване.
Проверките на реалността ще позволят на Комисията да достигне до практици в компании, по-специално МСП и малки дружества със средна капитализация в широк спектър от области, за да разбере техния опит на място, да идентифицира всички пречки и въздействието на правото на ЕС върху техните дейности.
3. От съществено значение е новото законодателство да е просто, недвусмислено и лесно за разбиране и прилагане. Въпросите, свързани с прилагането и прилагането, се разглеждат от момента, в който Комисията изготвя своите предложения, и през целия законодателен процес. Засилени проверки на МСП и конкурентоспособност се прилагат систематично при подготовката на съответното законодателство. Те ще помогнат да се идентифицират потенциални проблеми по отношение на конкурентната позиция на засегнатите компании от ЕС и да се подготвят подходящи смекчаващи мерки, както и да се представи по-ясно въздействието върху МСП.
За да облекчи тежестта за отчитане и разходите за съответствие, Комисията използва принципите „цифрово по подразбиране“ и „само веднъж“ в партньорство с националните, регионалните и местните органи и съответните агенции на ЕС.
През второто тримесечие на 2025 г. Комисията ще представи предложения на съзаконодателите за проста методология за оценка на въздействието на техните значителни изменения, въведени по време на законодателния процес, за да тества и демонстрира осъществимостта на извършването на такива оценки, без неоправдано забавяне на законодателния процес.
4. Съдружие и съсобственост - Постигането на целите за опростяване и прилагане ще изисква силен ангажимент от всички други институции и заинтересовани страни, включително Европейския парламент и Съвета, както и националните, регионалните и местните органи. Комисията ще докладва редовно за постигнатия напредък. Всеки комисар ще представя годишен доклад за напредъка по прилагането и прилагането в неговата или нейната област на съответната парламентарна комисия и състав на Съвета. Принципите на партньорство и сътрудничество ще ръководят работата на Комисията и Комисията е готова да работи в тясно сътрудничество с Парламента и Съвета за постигането на тези цели, включително чрез подновяване на Междуинституционалното споразумение за по-добро законотворчество, за да се изясни как най-добре да се постигнат целите за опростяване и прилагане.