Начало » Новини » Интервю
22.01.2025 г.

И на „Зелената седмица“ българското песто от тученица удиви германците

Изложителите
И на „Зелената седмица“ българското песто от тученица удиви германците

sinor.bg

Сред всичките семейни ферми, които тази година за първи път се представиха на най-голямото изложение за храни в Европа „Зелената седмица“ в Берлин, голям интерес предизвикаха преработените продукти на семейство Петрови от „Татковата биоградина“ (Tatkova bio gradina) край Луковит. Първо, защото пестото им не идва от Италия, а от България и второ – защото тяхната горчица в много отношения издържа на конкуренцията дори на лидерите в това производство в Германия, категоричен е Марин Петров, управител на биостопанството.

Започнали като зеленчукопроизводители преди повече от 10 години, двамата със съпругата му Светла, която е фармацевт и съвместява длъжността технолог във фирмата, постепенно започват да преработват част от продукцията си и със собствени средства бавно и полека правят малко цехче за песто, сладка и други изделия. Идеята дошла, когато на един от фермерските пазари в София италианец харесал тяхното песто с тученица и босилек и им предложил да го изнася. „По онова време на седмица ние произвеждахме едва по 50 буркначета, затова отказахме. Това ни даде идея да направим малко цехче, за да стигнем и до външните пазари“, обяснява Марин.

Пробивът на Балевски на германския пазар

Първият им продукт, който е и запазена марка на фирмата, безспорно е пестото с тученица и босилек, който като на шега създават, докато внучката им била бебе, пасирайки тученицата с блендера на детето. Днес на близо 13 декара те освен домати, краставици и други зеленчуци отглеждат още хрян, необходим за горчицата, а тученицата си расте като плевел между другите култури, така че биологичното им производство е достатъчно за бизнеса на семейството. Тази година ще оставят по-малко от останалите зеленчуци, за да наблегнат на продуктите, които преработват. „Само за тученицата са ни необходими половин декар, но понеже ние си отглеждаме и хряна, и босилека, затова намаляваме останалите зеленчуци“, обяснява Марин. Към хряна се насочват заради жестоко високата цена, която за килограм стигала на пазар - над 30 лева. Фермерът зане, че хрянът обича сянката и много вода, затова го садят на поливни съоръжения, в които са инвестирали още преди години.

Представянето на фирмите през миналата година

Досега семейството не е ползвало европрограми, но се радват изключително на подкрепата, която държавата им дава за участия в международни изложения. През миналата година те за първи път са се представили на изложението АГРА 2024 в Словения, а този януари – На „Зелената седмица“ в Берлин.

Като биоложка и фармацевт съпругата Светла Петрова разработва продуктите им, които вече са 8, а последният от тях е течен шоколад, който е изключително полезен, защото в него не се влагат захар и консерванти, тоест чист биопродукт. „В нега не влягаме какао на прах, а какаово масло плюс рошково брашно, сусамов тахан и мед. За емулгатор използваме слънчогледов лецитин, така че шоколадът не предизвиква и алергии“, обяснява Светла. И допълва колко полезен е другият техен продукт - горчицата, в която има още куркума и сусам. Ако се приема по чаена лъжичка всяка сутрин, в продължение на месец-два укрепва имунитета.“Татковата биоградина“ е и първата, която произвежда стерилизиран хумус.

Техноложката е автор и на сладко от попски круши, чиито вкусови качества са безспорни и това се доказва от бързото изчерпване на количествата, когато ги пуснат на фермерските пазари. „Берем крушите зелени от септември до ноември, когато започнат да окапват. Бяхме изключително поразени, когато клиенти, закупили от това сладко, се върнаха след час отново, защото след като го бяха опитали, съдържанието на бурканчето беше изчезнало“, смее се Светла.

За семейство Петрови този бизнес е не само препитание, но и предизвикателство, защото, ако не разообразяваш продуктите и не държиш на високото качество във всеки момент, потребителят веднага ще усети разликата. А семейството държи на имиджа на марката „Таткова биоградина“, за да устояват и на външната конкуренция.

Интервюто взе: Екатерина Стоилова

И на „Зелената седмица“ българското песто от тученица удиви германците
909
 

Последни материали
Виж
Министерство на иновациите и растежа
Начало на информационната кампания за иновации в малките и средни предприятия
Турският президент Реджеп Ердоган се обяви за възобновяване на „зърнената сделка“
Министърът на енергетика Жечо Станков
Приоритет на държавата са инвестициите в солари за домакинствата
Българска роза отчете ръст на продажбите на гюлово масло
Предстоящо
От 24 януари очаквайте 5-то издание на Менторската програма за бизнес дамите
Период на поникване на семената на различните култури
Свързани материали
Виж
Предстоящо
Фермерският фестивал на 11-и септември е посветен на тученицата
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини