От 22 януари (утре) великолепните шипкови продукти на българската компания „Балевски и Киров“ ще се продават в Германия, която като най-голям потребител на шипки в света определено търси високото качество за своя пазар. Вниманието на местните търговци е привлечено най-вече към тревненския мармалад, който са опитали по време на международното изложение за храни „Зелената седмица“, провеждано всяка година в края на януари в Берлин, и на което България присъства вече за 34-и път.
Още през миналия януари представителите на търговска компания, която работи с 600 малки магазинчета за биопродукти в цяла Германия, са силно впечатлени от качеството на мармалада, брашното и билките, произведени от тревненското предприятие на „Балевски и Киров“. „След първите контакти с германските търговци по време на „Зелената седмица“ през 2024 г. (участваме в изложението от четири години) последва и тяхна визита в предприятието ни, чиято модернизация силно ги впечатли“, обясни основният съосновател на компанията Иво Балевски.
Припомняме, че „Балевски и Киров“ е първото специализирано предприятие за преработка на шипки в целия Европейския съюз. Останалите европейски компании преработват различни билки, от които шипките са само част, докато основната дейност на родния бизнес е да разработва продукти само от българска шипка. Като днес в номенклатурата им вече присъстват 110 продукта, разработени изцяло от технолозите на предприятието – освен мармалада и шипковото брашно, се предлагат още шипково масло, чайове, хранителни добавки и др.
Родните бизнесмени и сега изнасят своя продукция за Германия – около 30-40 тона шипково брашно годишно. Но с новите партньори те влизат в широка мрежа от магазинчета за биопродукция, тъй като компанията дава ноу-хау на малки семейни дрогерии, където под формата на франчайз се продава екологично чиста продукция. Българските продукти ще бъдат с етикета на германската компания, а на гърба на този етикет ще бъде указано името на „Балевски и Киров“, с точното географско означение на Трявна върху картата на България. Едно от условията, което е задължително за този франчайз, е поне един член от семейството да работи в това магазинче, като по този начин се постига директен контакт между малкия производител и потребителя. Други участници във веригата няма.
Самият договор между двете страни е влязъл в сила през декември 2024 г., след като са уточнени всички условия по логистиката, а в рамките на тазгодишната „Зелена седмица“, утре Иво Балевски ще направи първата презентация на българските продукти в тази германска мрежа.
На въпрос на синор.бг как успяват да поддържат толкова голяма номенклатура от 110 продукта и на каква база създават новостите, Балевски отговаря съвсем кратко „Ние работим по даден проблем. Когато се появи някакъв здравословен проблем, търсим решение и въз основа на качествата на българската шипка постигаме резултати“. За пример той дава една от най-търсените разработки на родния пазар – шипковото брашно, което заедно с куркума, витамин С и колаген пептан, е изключително полезно за ставите. „Самият аз имах сериозен проблем с опорнодвигателния апарат и започнах да чета литература. Оказва се, че след 25-та си година човешкият организъм започва да произвежда по-малко колаген, а на 50 години има половината от това, което ме е необходимо. И понеже костаната система и ставите са съставени само от колаген, затова е важно да се започне с всекидневна допълнителна употреба за неговото набавяне“, пояснява основателят на предприятието. Шипката е изключително богата на гала колипиди, които силно подпомагат опорнодвигателния състав, затова и в комбинация с колагена се получава синергичен ефект и ползите са очевидни.
Сред най-продаваните продукти на компанията е и шипковото масло, което има изключителната възможност да прониква в дълбочина и да работи на клетъчно ниво, като дълбоко хидратира кожата и подпомага възпроизводството на колагеновите връзки. Разработен е в комбинация с различни етерични масла, според желания на клиента. Самото масло е антисептично и подпомага предотвратяването на различни кожни възпаления. "Когато даден проблем трябва да се лекува, е хубаво да се третира едновременно отвътре и отвън. Затова с колагена третираме вътрешно ставните проблеми, а с маслото – външно", обяснява още Балевски.
През ноември 2024 г. компанията е пуснала на пазара и детска серия – шипкови продукти, които дават необходимите витамини С и Д, крайно необходими за зимния сезон. Целта на компанията е като се добавя стойност към изсушената шипка, да преработват суровината по начин, който да се предоставя на потребителя като продукт с висока принадена стойност, заключава Иво Балевски.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова