На последното си заседание кабинетът одобри промени в Наредбата за администриране на нередности по Европейските фондове при споделено управление. С тях страната ни въвежда нов ред за регистриране и докладване на нередностите, свързани с източване на европейските фондове. Измененията се налагат след одит, извършен от българската Сметна палата за нередности, разкрити в периода от 1 януари 2017 г. до 31 декември 2020 г., посочват от пресцентъра на МС.
Одитът на Сметната палата констатира, че не е постигната добра информационна и аналитична осигуреност на процеса по администриране на нередности, във връзка с което е направена и препоръка към дирекция „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз"(АФКОС) към Министерството на финансите, която контролира начина на усвояване на средствата от еврофондовете.
От С;етната палата препоръчват да се изградина нова нормативна рамка за разширяване на функциите на дирекция АФКОС, която да поеме водеща роля при определяне на изискванията и параметрите на Инфхормационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020) при контрола на данните, връзките между отделните модули и справките, свързани с процедурите по администриране на нередности.
Към момента има пропуски в нормативната уредба, тъй като условията, редът и механизмът за функциониране на ИСУН са уредени с Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на ИСУН и за провеждане на производства пред УО посредством ИСУН.
В посочената наредба не се съдържа необходимата нормативна рамка, която да позволява на дирекция АФКОС да има съответната роля и да участва при определяне на изискванията и параметрите на ИСУН по отношение на данните, връзките между отделните модули и справките, свързани с процедурите по администриране на нередности, както и относно даване на методически указания за въвеждане на информация, свързана с администрирането на нередности в ИСУН, четем в мотивите.
В действащата нормативна уредба не са разписани специални правила, които да уреждат въвеждането на информация в модулите и подмодулите, касаещи процедурите по администриране на нередности, както и относно участието на дирекция АФКОС при определянето на изискванията и параметрите на ИСУН по отношение на данните, връзките между отделните модули и справките, свързани с процедурите по администриране на нередности.
В тази връзка дирекция АФКОС следва да вземе участие за извършване на промени при разработването на модул „Проверки“, подмодул „Сигнали за нередности“ и подмодул „База данни нередности“ в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕФСУ и въвеждането на нови функционалности в системата по отношение на процедурите по администриране на нередности, както и за извършването на промени в съществуващите функционалности. Дейностите по администриране на нередности включват и попълването на определен набор от данни за сигналите за нередности и за нередностите в ИСУН, а функционалностите на системата позволяват извършване на различни видове справки, които могат да бъдат използвани с различни цели, включително и за целите на анализа на дейностите по администриране на нередности, както и за проследимост на процесите по администриране на нередности в ИСУН.
С приемането на проекта за изменение и допълнение на наредбата ще се осигури проследимост на процесите по администриране на нередности в ИСУН, както и ефективност на изготвяните анализи на дейностите, представляващи администриране на нередности.
С издаваните от дирекция АФКОС методически указания за попълване на информация в ИСУН в голяма степен ще се отстрани липсата на данни и наличието на некоректни данни за администрираните от управляващите органи сигнали за нередности и нередности. Новите функционалности на системата и новити филтри ще преодолеят риска от невъзможност да се открият значими слабости и грешки в системата за защита на финансовите интереси на Съюза и респективно ще се подпомогне предприемането на своевременни и адекватни коригиращи действия. С приемането на разглежданите промени ще се гарантира правилното и ефективно осъществяване на мониторинг и извършването на детайлни и качествени анализи, които да обхващат всички елементи на системата за защита на финансовите интереси на Съюза.