След като вчера беше качена заповедта на земеделския министър за разпределението на бюджетите, които винари и лозари ще си разпределят през 2025-а, 2026-а и 2027 години за проекти, свързани с интервенцията за преструктуриране и конверсия на лозовите масиви, представяме актуалния вариант на наредба 14 от 2023 г. С нея се уреждат условията и редът за предоставяне на финансова помощ по всички 7 интервенции в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 - 2027 г.
Днес браншът има среща в МФ по наредбата за стоките с висок фискален риск
Максималният размер на финансовата помощ по интервенцията за „Преструктуриране и конверсия на лозя“ е до 75 на сто от одобрените разходи за изпълнение на всяка конкретно определена дейност. Таванъта на заявените разходи, с изключение на обезщетението за загуба на доход, подадени от един кандидат в рамките на един прием и за един проект, е 1,5 милиона лева. А максималният размер на всички заявени разходи по проекти, с изключение на обезщетението за загуба на доход, подадени от един кандидат за целия период на прилагане на интервенциите, е 4,5 млн. лв.
Ето с какви бюджети ще разполагат фермери и винари през 2025-а, 2026-а и 2027 г.
От поддържания от Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) лозарски регистър се предоставят чрез автоматичен обмен данни към Интегрираната система за администриране и контрол ИСАК на фонд „Земеделие“, необходимите за прилагането на интервенции. Данните от лозарския регистър, необходими за прилагане на интервенциите "Преструктуриране и конверсия на лозя", "Събиране на реколтата на зелено" и "Застраховане на реколтата", включват:
1. геопространствена карта на лозарските стопанства, притежавани и/или ползвани от земеделски стопани, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) (Наредба № 3 от 1999 г.), със следните данни за всяко стопанство:
а) земеделски стопанин - собственик/ползвател;
б) идентификационен номер на стопанството;
в) размер на стопанството;
г) дата на регистрация;
2. за всеки отделен парцел в лозарското стопанство:
а) идентификационен номер;
б) правни основания за ползване на имотите, които попадат в границите на парцела - вид на правното основание и срок;
в) брой лози (схема/схеми на засаждане);
г) сорт лоза, година/години на засаждане, защитено географско указание/защитено наименование за произход (ЗГУ/ЗНП), биологично производство;
д) добив на грозде съгласно подадените годишни декларации за добив на грозде за последните 2 години;
е) издадени разрешения за презасаждане и данни от процедурите по изкореняване и издаване на разрешения за презасаждане.
По интервенция "Преструктуриране и конверсия на лозя" се подпомагат следните дейности:
1. Конверсия на сортовия състав на насажденията, която включва изкореняване; засаждане и изграждане на подпорна конструкция.
2. Промяна на местонахождението на лозята включва изкореняване; засаждане и изграждане на подпорна конструкция.
3. "Подобряване на техниките за управление на лозята", което включва:
а) изграждане на подземни колектори за дренаж, шахти и канали за отводняване;
б) изграждане/реконструкция на тераси;
в) изграждане на автоматизирани системи за капково напояване;
г) смяна на подпорна конструкция;
д) изграждане на подпорна конструкция на новосъздадени насаждения;
е) смяна на формировката.
ж) (отм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.)
За първите две дейности кандидатите получават парично обезщетение за загуба на доход, което компенсира загубата на доходи в периода до встъпване в плододаване на новосъздадените лозови насаждения за определен период от време, който не надвишава две последователни години.
Максималният срок за изпълнение на дейностите е до края на втората финансова година, следваща годината, в която е сключен договорът за предоставяне на финансова помощ. При изграждане на тераси се подпомага дейност, заявена заедно с дейност за изграждане на подземни колектори за дренаж, шахти и канали за отводняване за същия парцел.
Терасите се изграждат върху парцел, от който минимум 75 на сто са с наклон над 10 %. Изграждането на тези тераси следва да допринася за оптимизиране на използването на водните ресурси в рамките на подпомогнатата площ чрез контролирано подаване и ниска консумация на вода, както и чрез извършването на редовен мониторинг на потреблението на вода.
Недопустими за подпомагане по интервенцията за конверсия на лозята са следните дейности:
1. презасаждане на лозарски парцел със същия винен сорт при същите или различни разстояния на засаждане, представляващо обичайно обновление на лозята, които са приключили естествения си жизнен цикъл;
2. защита от щети, нанесени от диви животни, чрез изграждане на огради или с активна защита, която включва човешки звуци;
3. защита от щети, нанесени от птици, чрез покриване на лозовите насаждения с предпазни мрежи, закупуване на машини за плашене на птици или с активна защита, която включва човешки звуци;
4. защита от градушка чрез покриване на лозовите насаждения с предпазни мрежи;
5. изграждане на прегради или стени срещу вятър;
6. изграждане на пътища в лозовото насаждение или които водят до него;
7. подмладяване на лозовите насаждения и попълване на празни места от пропаднали растения с нов посадъчен материал;
8. смяна на формировката, когато разликата във височината между старата и новата формировка е по-малка от 0,5 метра, измерено от земята до вече формираните кордони или рамена на лозата;
9. смяна на формировката на лозя, по-млади от 4 години, считано от годината, следваща годината на засаждане, и/или на лозя без напълно формирани кордони, рамена и плодни звена;
10. преструктуриране и конверсия на винени лозя, които не отговарят на определението за добро агротехническо състояние;
11. дейност или дейности по чл. 7, ал. 1, т. 3, за която/които е получена помощ, финансирана от ЕС за същите площи през последните 5 финансови години, преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ;12. (изм. - ДВ, бр. 73 от 2024 г., в сила от 27.08.2024 г.) по чл. 7, ал. 1, т. 1 и 2 за лозя, създадени по програми на ЕС преди по-малко от 5 години, следващи годината на засаждането им;
13. изкореняване на лозя като самостоятелна дейност;
14. които не са съобразени с изискванията на чл. 7, ал. 4 и които се изпълняват върху площи, неотговарящи на изискванията на чл. 7, ал. 5.
Финансова помощ не се предоставя за: 1. (изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) разходи по закупуване на оборудване и съоръжения втора употреба;
2. данък добавена стойност (ДДС) освен в случаите на невъзстановим ДДС, когато той действително и окончателно е поет от бенефициент, различен от данъчно незадължени лица, посочени в чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;
3. лизинг;
4. оперативни разходи, включително разходи за поддръжка, наеми, застраховки;
5. банкови такси, разходи за гаранции, плащане и рефинансиране на лихви;
6. принос в натура;
7. дейности, платени в брой, с изключение на разходи за трудови възнаграждения, пряко свързани с осъществяването на дейностите по договора;
8. осигурителни вноски по трудови възнаграждения;
9. разходи, извършени преди подписването на договора с ДФЗ;
10. хонорари за консултантски услуги, разходи за управление на проекта;
11. закупуване на трактори и други транспортни средства;
12. ежедневно управление на лозарското стопанство; парцели с винени лозя, за които не е спазено изискването на чл. 42 от Закона за виното и спиртните напитки за период от две години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ по интервенцията с изключение на дейностите по чл. 7, ал. 1, т. 3, буква "в"; 14. (изм. - ДВ, бр. 73 от 2024 г., в сила от 27.08.2024 г.) дейности/активи, за които за периода от 5 години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ е получавано финансиране от бюджета на Европейския съюз или от националния бюджет. Финансовата помощ се изплаща след извършване на дейностите, за които е сключен договорът за предоставяне на финансова помощ.
По одобрените проекти се допускат и авансови плащания, при условие че изпълнението на дейностите е започнало след сключване на договора за предоставяне на финансова помощ и със заявлението за кандидатстване е заявен конкретен процент на авансовото плащане, който не е по-малък от 20 на сто и не надвишава 80 на сто от договорената финансова помощ.
До два месеца след подписване на договора за предоставяне на финансова помощ, но не по-късно от 10 работни дни преди края на съответната финансова година, ползвателите на финансова помощ подават искане за авансово плащане и към него прикачат в системата сканирани или подписани с КЕП разходооправдателни документи (фактури, платежни нареждания и банкови извлечения, заверени от банката). В срок от 3 работни дни от подаване на искането за авансово плащане ползвателите на финансова помощ предоставят в оригинал банкова гаранция, учредена в полза на ДФЗ, в размер 110 на сто от исканата за авансово изплащане сума, със срок на валидност не по-малко от 4 месеца след изтичане на срока за изпълнение на всички дейности по договор.
Не се допуска с искането за авансово плащане да се заяви различен процент на авансовото плащане от този, посочен в заявлението за предоставяне на финансова помощ.
За кандидати, които се явяват възложители по смисъла на ЗОП, срокът от два месеца по ал. 3 започва да тече от датата на сключване на допълнително споразумение. Паричното обезщетение за загуба на доход се изплаща при окончателното възстановяване на разходите по сключения договор за предоставяне на финансова помощ.
Не се извършва авансово плащане, в случаи, когато са констатирани нередовности и/или непълноти, за отстраняването на които е необходимо становище на други органи или институции - със срока за получаване на отговора или становището от съответния орган или институция; когато е издадена заповед на изпълнителния директор на ДФЗ въз основа на постъпили документи и/или информация, които създават съмнения за нередност и/или измама - със срока, необходим за отстраняването им, като в този случай административните проверки на документите по чл. 6, ал. 3 се спират и възобновяват със заповед на изпълнителния директор на ДФЗ.
В срок до 60 работни дни от подаване на искането за окончателно плащане одобрената финансова помощ се изплаща на ползвателя по посочена в искането за окончателно плащане банкова сметка в левове. Този срок може да се удължи, ако има въпроси от фонда, на които бенефезиентите трябва да отговорят. Заповедта на изпълнителния директор на ДФЗ за плащанията може да бъде спряна е ако са постъпили документи и/или информация, които създават съмнения за нередност или измама.