През първите 3 месеца на 2024 г. приходите от износа на плодове и ядки от Украйна е са нараснали с 47% спрямо същия период на миналата година до 87 млн. долара, сочат данни на украинската Държавна митническа служба, цитирани от електронното издание AgroTimes. Според информация на Украинската асоциация на селскостопанския износ най-високи приходи за компаниите от бранша в началото на 2024 г. осигуряват орехите с 38 млн. долара, замразените ягодови култури и плодове с 20 млн. долара, както и ябълките и крушите с 11 млн. долара. При това резултатите от износа на подове и ядки от Украйна се отличават от тези за цялата селскостопанска продукция, приходите от която са намалели през първото тримесечие на годишна база с 4% до 6,5 млрд. долара.
От асоциацията изтъкват, че повечето стокови групи, както и отделни продукти с висока добавена стойност са постигнали ръст в показателите за износа през периода януари-март. Нараснали са продажбите за чужбина в количествено и стойностно изражение при градинските стоки, при преработените плодове и зеленчуци, при свежия кромид лук и чесън, при видовете меса и продуктите от преработката им, макаронените изделия и сладоледите. От друга страна обаче се изнасят по-малко млечни продукти и пшенично брашно, а цените на яйцата и пчелния мед на външните пазари продължават да се понижават.
Пазарът на Европейския съюз остава основен за реализацията на украинската селскостопанска продукция и храни, но от юни поредното удължаване на срока на вноса без мита и квоти ще бъде обвързано с ограничения за доставките на птиче месо, яйца, захар, овес, царевица и мед при надхвърляне на средните количества от втората половина на 2021 г. и целите 2022 и 2023 г.
„Вземайки предвид мерките за въздействие върху украинските хранителни стоки от страна на ЕС, Украинската асоциация на селскостопанския износ смята за целесъобразно с цел минимизиране на очакваните загуби за посочените износители в краткосрочна перспектива още отсега да действат активно за разнообразяване на географията на подажбите и по-конкретно да използват пазарите на страните от африканския континент, Близкия изток и югоизточна Азия”, подчертават от браншовата организация.