В последния работен ден на миналата година (28 декември) хиляди земеделски производители, които не получиха плащанията на хектар, или така нареченото основно подпомагане на доходите за устойчивост (ОПДУ, или СЕПП), безуспешно се опитваха да се свържат с експерти от фонд „Земеделие” (ДФЗ), с надеждата за някакъв отговор. Телефонните линии даваха свободно, а редките опити, в които някой от малкото останали работещи все пак вдигаха телефоните, по никакъв начин не можеха да обяснят в кой ден от новата година земеделците биха могли да очакват преводите си. Немалка част от фермерите бяха уверени, че проверките на техните площи са преминали успешно и не би трябвало да са санкционирани. Но, за да се изяснят казусите, всеки от тях би трябвало да получи информацията според уникалния си регистрационен номер УРН.
Фермери сигнализират за безмълвието в ДФЗ
В опит да помогнем на потърпевшите, зададохме въпроси на фонда, чийто отговор все още не сме получили.
Именно затова припомняме на земеделците, че още от миналата година на страницата на ведомството беше качена анкета за начина, по който целият земеделски бизнес може да оцени работата на чиновниците във фонд „Земеделие”. Целта на това допитване е ръководството на ведомството да се осведоми „от първа ръка” дали подчинените му изпълняват професионалните си ангажименти, както подобава на една европейска институция.
Припомняме въпросите, на които може да отговаряте, а също и пощите, на които да подадете сигналите си с критики към административното обслужване.
Как оценявате подаването на заявления по схемите и мерките за подпомагане чрез портала ИСУН; как оценявате сайта на ДФЗ като визия, структура и намиране на информация; лесно ли намирате информация за ПРСР – мерки, кандидатстване, плащания?
Сред интересните въпроси е дали при възникване на неясноти ви е било разяснено добре какво да правите. Сблъсквали ли сте се с неправомерни или корупционни практики от страна на служител/и на ДФЗ? И най-важното – дали сте подавали сигнал за неправомерни или корупционни практики на телефон 070010616 или на ел. адрес signali@dfz.b.
С анкетата може точно да обясните на шефовете във фонда кой от аспектите в обслужването се нуждае от подобрение – дали актуализацията на информацията и начина, по който тя представя; и дали в начина, по който от фонда ви представят изискванията за допустимост но плащанията, става въпрос за ПО-ДОБРА ИНФОРМИРАНОСТ ЗА ПРИЧИНИТЕ ЗА НАМАЛЕНИЯ НА ПЛАЩАНИЯТА.