През 2022 г. приходите от износа на картофи от САЩ нараснаха с 11% спрямо 2021 г. до рекордните 2,1 млрд. долара, докато при количествата бе регистриран спад от 4,2% на годишна база, сочат данни на компанията за пазарни анализи и прогнози Trade Data Monitor, събрани за браншовата организация „Американски картофи” и цитирани от електронното издание Agri Marketing. Всички видове картофи (замразени, свежи, дехидратирани, семена и чипс) отчетоха ръст на приходите от износа благодарение на повишението на цените, а в основата на спада в количествата бе относително ограниченото предлагане. През миналата година основните клиенти за картофите, произведени в САЩ, са били Мексико, Канада, Япония, Южна Корея и Филипините.
Приходите от износа на замразени картофи от САЩ са нараснали с 13,8% спрямо 2021 г. до 1,34 млрд. долара. При количествата спадът е 2,5%, като за Япония и Южна Корея дори се отчита увеличение на доставките.
При свежите картофи продажбите са нараснали с 9% до 287 млн. долара, но при спад от 9,7% в количествата, включително на картофи за готвене и за преработка. Сред основните вносители на свежи картофи от САЩ е и Тайван, като при Мексико е отчетен и ръст на доставените количества от 10%, но само благодарение на реекспорта за съседни държави.
Относително слаб е ръстът на приходите от износа на дехидратирани картофи от САЩ – с едва 1,1% на годишна база до 217,6 млн. долара, като в четворката на основните клиенти е и Великобритания. Изнесените количества са намалели с 3,2%, но е отчетен ръст на доставките за Канада и Великобритания.
Голямо е увеличението на изнесените картофи за семе от САЩ – с 28,8% спрямо 2021 г. до 16,3 млн. долара, докато при преработените в чипс то е едва 2,2% до 211,6 млн. долара.
Създаден през 1971 г., „Американски картофи” е национален съвет за реализиране на зеленчука на местния и чуждестранните пазари и за популяризиране на ползите от консумацията му. В организацията членуват както производители, така и износители.