В края на миналата седмица Европейската комисия представи електронното табло, върху което ще се следи как всяка държава-членка на ЕС изпълнява заложените си цели в стратегическите им планове – примерно за преразпределението на помощта за малките и средни ферми, дали има ръст на стопанствата на млади фермери или пък - на площите с биоземеделие и биоживотновъдство. Таблото ще се актуализира редовно и с таблици или графики всеки земеделец може да изтегля актуална информация за подпомагането в съответната държава, съобщи сайтът аг-прес.ес.
Законодателството за ОСП включва 44 „показателя за резултат“, свързани с конкретни цели. Например, за да се оцени дали планът за ОСП е бил успешен в привличането и поддържането на млади фермери, поставената и преразгледана цел ще бъде броят на младите фермери, които се възползват от подкрепата за създаване от ОСП през 2023-27 г. Чрез сравняване на постигнатата стойност всяка година ще се оценява напредъкът към крайната цел. Проследяването на годишния напредък в прилагането на ОСП ще покаже дали ОСП върви по план. Това ще става публично и по прозрачен начин благодарение на онлайн таблото за управление.
Не всичките 44 цели трябва да бъдат включени във всеки стратегически план на ОСП. Планирането на целите зависи от нуждите и планираните мерки, взети на национално ниво. Обхватът или усвояването на действия, финансирани или съфинансирани от ОСП, обикновено се изразява в площи (дял земеделска земя) или бенефициенти (т.е. дял от стопанства).
Като се имат предвид техните специфични нужди, държавите от ЕС могат да изберат различни подходи: по-широко покритие на практики за прогресивни подобрения, които биха довели до по-високи целеви стойности, или насочване към горещи точки чрез по-специализирани, амбициозни практики, но засягащи по-малък брой ферми или части от земя. Ефикасността и ефективността на тези избори трябва да се разглеждат в контекста на различни изходни точки, специфични проблеми на всяка страна, структурата на тяхното земеделие, екологични предизвикателства, но също и регулаторни и задължителни изисквания. Държавите могат също така да променят своите планове през периода на програмиране. Онлайн таблото за управление ще бъде съответно актуализирано.
Настоящата ОСП има големи екологични амбиции. Средствата по ОСП идват с набор от екологични условия, покриващи близо 90% от земеделските площи в ЕС. Информационното табло показва, че повече от 30 % от земеделската земя в ЕС (т.е. 49,5 милиона хектара) ще бъдат обхванати от допълнителни мерки в подкрепа на опазването/възстановяването на биологичното разнообразие. Намалената и устойчива употреба на пестициди ще бъде насърчавана върху най-малко 27 % от земеделските земи в ЕС. По-доброто управление на почвите се подкрепя от ОСП на 47% от земята в ЕС.
Поддържаните земеделски практики могат да включват органично земеделие, агроекология, интегрирано управление на вредителите или прецизно земеделие. 10 % от земеделската земя в ЕС ще получи специфична подкрепа от ОСП за преминаване към или поддържане на биологично земеделие.
Земеделските стопани ще бъдат подпомогнати за управлението на 2,86 милиона хектара ландшафтни характеристики и за създаване на нови, както и насърчавани да имат допълнителна непроизводителна земя.
Модернизацията на стопанствата ще бъде насърчена чрез инвестиционна подкрепа за близо 400 000 ферми. При подновяването на поколенията до 380 000 млади фермери ще се заемат с подкрепата на ОСП. Настоящата ОСП също ще бъде по-справедлива и малките и средните стопанства ще получават пропорционално повече плащания от по-големите стопанства. Средно за ЕС това означава около 15% по-високо подпомагане на доходите на хектар в полза на по-малките стопанства.
Държавите от ЕС започнаха да изпълняват своите стратегически планове за ОСП от 1 януари 2023 г., за да осигурят подкрепа за доходите на земеделските производители и да ги подкрепят в прехода към устойчиво производство. Всеки план съчетава широк набор от целенасочени интервенции, насочени към специфичните нужди на съответната държава от ЕС. Тези интервенции дават осезаеми резултати по отношение на целите на ниво ЕС, като същевременно допринасят за амбициите на Европейския зелен пакт.