Начало » Новини » Коментари
02.11.2022 г.

Екип от два института към БАН и от Лесотехническия университет

Снимка: БАН

Екип от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към Българската академия на науките (БАН), от Лесотехническия университет и от Института по физиология на растенията и генетика при БАН са открили и описали нов вид растение Sideritis elica (Родопска елика). Нейното название е Sideritis elica Aneva, Zhelev & Bonchev и включва имената на авторите на изследването - Ина Анева (научен секретар на направление Биоразнообразие, биоресурси и екология и изследовател в Институт по биоразнообразие и екосистемни изследвания, проф. Петър Желев от Лесотехническия университет и гл. ас. д-р Георги Бончев от Института по физиология на растенията и генетика.

Мурсалският чай на младия земеделец Андрей от Момчиловци

Sideritis elica (Родопска елика) се отличава морфологично от известния Мурсалски чай (Sideritis scardica), а разликите са потвърдени на молекулно ниво чрез прилагане на генетични анализи. Най-съществените морфологични характеристики, които отличават новия вид, са свързани с начина на разклоняване на стъблото, широчината и дължината на първите три листни двойки, дължината на връхчето на присъцветника и високата интензивност на овласяване.

Видът е част от секция Empedoclia на род Sideritis, която е сложна в таксономично отношение група, включваща 47 вида, разпространени в Източното Средиземноморие. Филогенетичният анализ показва ясни разлики между изследваните таксони и 6,8% генетична дивергенция между тях, съобщават от пресцентъра на БАН.

Sideritis elica расте в биосферния резерват „Червената стена” в Западни Родопи. Популацията е с ниска численост, което налага предприемането на мерки за опазването й като застрашен вид в природата. Находището обхваща горната част на скалист склон, заравнената билна част преминава в смесена гора от черен бор и воден габър, четем в описанието.

От БАН поясняват, че за добре проучени във флористично отношение държави, каквато е България, откриването на нови видове растения е сравнително рядко събитие.

Видът е наречен в чест на майката на доц. Ина Анева – Елка, като признание за нейния ботанически ентусиазъм, подкрепа и вдъхновяваща помощ по време на всички проучвания, поясняват още учените.

Поляците отблокираха границата с Украйна
Плащанията ще станат още днес
Плащат протеиновите култури с по-висока ставка от 2022 г.
Актуалният доклад за 2022 г. показва ръст в остатъчните вещества само при зеле, домати, марули, ечемик
С 25% повече храни в ЕС се проверяват за пестициди
Защо стволовете на овощните дървета се покриват с лишеи и мъхове?
Мнения
Красимир Кумчев: Революционни промени са нужни за отрасъла!
В конкуренция с преработващите предприятия на вътрешния пазар