За втора поредна седмица ръководството на Националната био асоциация отправя предложение към министъра на земеделието и отговорните дирекции в агроведомството за нормативни изменения, пречещи в работата на фермерите. Този път настояват за корекции в Наредба 4 за прилагане на мярка 11„Биологично земеделие“, чийто проект за изменения е качен за обсъждане на интернет сайта на агроведомството и по него се приемат становища.
Браншът недоволства от въведеното миналата година със същата наредба изискване за допустимост към земеделските стопани. Те трябва да представят оценка на БЗС парцелите (блоковете на земеделските стопани), но само при заявяване на трайни насаждения в системата ИСАК. Тази оценка се прави по реда на базисните цени за трайните насаждения, което обаче изключително силно е затруднило целия овощарски бранш. Заради тези оценки те трупат много загуби и пропуснати ползи, което действа изключително неблагоприятно на цялата природощадяща дейност на земеделските стопани, прилагащи мярката, четем в мотивите.
Първото искане на биофермерите за корекции във вече одобрени наредби
Затова те настояват в сегашните изменения на наредбата изцяло да се отмени изискването, според което се поставят „безсмислени оценки по реда на наредбата за базисните цени на трайните насаждения, като условие за допустимост по подпомаане по мярка 11 „Биологично земеделие“.
Ето и част от мотивите на фермерите за исканите от тях промени.
"1. Не е налице нормативно изискване (в Регламент № 848/2015г.,в сила от 2022г. за правилата на ЕС за биологичното производство и етикетирането на биологични продукти) да се изисква от земеделските стопани да правят подобен вид оценки на трайните си насаждения – нито пък изискване, за да бъдат допустим бенефициент, същите площи да бъдат плододаващи, каквото изискване вменява българското министерство.
Смятаме, че подобно изискване е неправилно, незаконосъобразно и е предложено от некомпетентен орган, тъй като следва да се изисква само ако то е провъзгласено чрез нормативните актове на ЕС.
2.Смятаме, че с допълнителното изискването, което се поставя само върху българските земеделски стопани, отглеждащи трайни насаждения, органът по управление на ПРСР :
- в значителна степен нарушава правата на земеделските стопани, като недопустимо поставя допълнителна преграда, за подпомагане по тази мярка, която не е налице при техните колеги от останалата част на ЕС;
- налага дискриминация между земеделските стопани, по признак на това, кой какъв вид култура отглежда, като налага допълнителна тежест на стопаните отглеждащи трайни насаждения.
Бави се актуализацията на референтните цени
В тези тежки за всички времена производства, където както България, така и останалите страни членки на ЕС предприемат политика за допълнително подпомагане към земеделските стопани, за да укрепят и/или да повишат тяхната ликвидност, в разрез с тази общоевропейска политика българския орган по управление на ПРСР изисква от земеделските стопани да извършват един значителен разход, водещ до намаление на разполагаемия ликвиден ресурс с който те разполагат;
- подпомагането по мярка 11 „Биологично земеделие“ представлява компенсаторно плащане в размер на 50% от извършените разходи или пропуснати ползи, които земеделските стопани правят, за да прилагат биологичният начин на производство. Визираният разход,който правят земеделските стопани съобразно самосиндикалната измислица на органа по управление на ПРСР не е включен като разход, за който се компенсират биологичните производители;
3. Абсолютно неприемливо и непонятно за нас е изискването в чл.14, т.10 от Наредба №4/2015г. всички нови кандидати, които заявяват площи с трайни насаждения, да правят оценка по реда на наредбата за трайните насаждения и да доказват, че същите плододават.
- мярката допуска в процеса на подпомагане да влизат нови неплододаващи насаждения, като те следва да имат реализиран добив от всеки заявен парцел, да доказват ангажимента си до 5-тата година чрез представения от тях сертификат, издаден от съответния контролен орган - това за нас е една абсолютно неприемлива и компрометираща органа по управление на ПРСР дискриминация, която се извършва спрямо новите земеделски стопани, които проявят желание да се занимават с биологично земеделие.
4. През годините назад много земеделски био стопани станаха жертва на административни изисквания, така че да не могат да припокрият заявените от тях площи с минимум 90% спрямо първоначалното одобрение. За съжаление органът по управление на ПРСР дори не предприе обсъждане, нито пожела да намери решения. Това е ясен знак, че той не се вълнува от реалните проблеми на реални, дребни и средни стопанства.
Уважаеми господа Заместник-министри,
Преди време по ваши данни за една нощ биологичните площи в България са се„изпарили“, спадайки до 1,7% от общата обработваема площ. Основната причина за това се намира под един покрив с вас в министерството и се нарича Дирекция „Развитие на селските райони“, компетентен орган от управление на средствата по ПРСР.
След като визираният орган се упражнява да извършва и прилага всякакви лобистки схеми на подпомагане, със средства от ЕС и провалени няколко програмни периода, напът сме да провалим не само настоящия програмен период, а и този, който тепърва предстои.
Молим, сериозно да се замислите, след като парите на ЕС са изтекли в небитието, а резултатът е нулев, кой ни е виновен за това.?!
Моля да предприемете нужните усилия, вникнете внимателно във всяка една нормативна промяна през годините назад, и сами вижте, как парите изтичат, след като се отвори съответната нормативна вратичка за това”, пишат в писмото си от биоасоциацията.