Популярният италиански сорт твърди сирена „Пармиджано Реджано”, по-известен като „пармезан”, завършва годината с положителни резултати както по отношение на продажбите, така и на цените, съобщи електронното издание DairyReporter. През миналата година потребителският оборот достигна исторически връх от 2,7 млрд. евро в сравнение с 2,35 млрд. евро през 2020 г. През 2021 г. себестойността на производството също беше рекордно висока – 1,71 млрд. евро при 1,52 млрд. евро година по-рано. Средната годишна цена на едро за 12-месечните пити пармезан бе 10,34 евро за килограм. За сравнение – средната цена на продукта през 2020 г. бе 8,57 евро/кг, а преди началото на пандемията през 2019 г. – 10,76 евро/кг.
С ръст от 3,9 % в сравнение с предходната година, 2021 г. е била рекордна и по отношение на производството, достигнало 4,09 млн. пити, което се равнява на около 163 хил. тона. Тези числа бяха получени вследствие на нарасналото внимание на Консорциум "Пармиджано Реджано" към чуждестранните пазари с възможности за развитие. Като цяло производството се е увеличило с 10,6% за последните 4 години.
Италия, където се консумират 55% от продаваните ежегодно количества, през 2021 г. увеличи потреблението с 4,5% в сравнение с нивата отпреди пандемията от коронавирус до 89 101 тона, макар да остана с 1,3% под нивото от 2020 г., когато продължителното затваряне на населението у дома доведе до бум на продажбите.
Основният канал за дистрибуция остава търговията на дребно (51%), следвана от директните продажби от млекопреработвателните предприятия (които отбелязват рязко увеличение) и от общата хранителна промишленост (14 %), включително продукти, в чиито съставки присъства пармезан. Секторът на общественото хранене остава на последно място, но със 7% при едва 2% през 2020 г., като според консорциума там е налице "огромен потенциал за растеж и развитие". Останалите 8% се разпределят между други канали за продажба.
През миналата година делът на сорта „Пармиджано Реджано” в износа на сирена нарасна с 2,9 процентни пункта до 45%, като САЩ остават основния пазар с 21% от целия износ. Франция с 19% и Германия със 17% ги следват по петите, докато делът на Великобритания е 11%, а на Канада – само 5%. Годишният ръст на продажбите е силен в САЩ (с 10,4%), Канада (5,5%), Франция (4,5%), а сред по-малките клиенти – в Швейцария (14,7%) и Швеция (13,2%). Друго е обаче положението в Германия, където е отчетен спад от 1,9%, и особено във Великобритания, където продажбите са се сринали с 15,6% след значителния ръст през 2020 г.
„Въпреки пандемията нашият сегмент успя да увеличи потреблението и за постигне ценова стабилност на производството през миналата година. Докато излизаме от този етап след изявлението на СЗО, че подобряването на положението в Европа може да е предвестник на края на пандемията, ще трябва да се справяме с последиците от Covid-19 на пазара. Сред тях е рискът от прекомерно предлагане, дължащо се на разширяването на производството вследствие на цените и търсенето. Новите маркетингови и производствени планове на консорциума, за които бе постигнато споразумение през декември 2021 г., ще бъдат неразделна част от средствата за справяне с тези потенциални предизвикателства, извеждайки пармезана в коловоза на траекторията на дългосрочен силен растеж", заяви Никола Бертинели, президент на Консорциума „Пармиджано Реджано.