От няколко години Турция и Иран разширяват позициите си на световния пазар на свежи ябълки, като през миналия селскостопански сезон (август 2020 – юли 2021 г.) износът на турски ябълки нарасна с 47%, достигайки 298 хил. тона, съобщи електронното издание EastFruit, без да посочва източник на информацията. По данни на негови анализатори през последните 5 години износът на ябълки от Турция е нараснал с 3,5 пъти, или със 185 хил. тона, като това увеличение е равно на средния годишен износ на ябълки от Молдова. И през първите 2 месеца от новия сезон темпото на ръст се запазва около 50%, достигайки 34,4 хил. тона.
„Вече 6-7 години световната търговия със свежи ябълки е в етап на стагнация. Търгуваните количества намаляват с почти 1% годишно, а това означава, че държавите, увеличаващи износа, избутват от пазара други износители. Разбира се, това оказва силен натиск върху цените на ябълките, особено в сегмента на продукцията със средно и ниско качество, и се отразява неблъгоприятно върху приходите на овощарите. Въпреки това Турция изглежда няма такива проблеми. Нещо повече, членове на бранша съобщават за разширяване на площите с ябълкови градини и за планове за увеличаване на износа на турските ябълки”, заяви Андрей Ярмак, икономист в инвестиционния отдел на Организацията за земеделие и прехрана към ООН.
Доскоро Турция и Иран не бяха въприемани като сериозни конкуренти за износителите на ябълки от Европейския съюз, да не говорим за колегите им от Молдова и Украйна. Сега обаче те са сериозни преки конкуренти и експанзията им вече се отразява върху износа на ябълки от ЕС и Молдова. Турските ябълки дори се конкурират с произведените в САЩ, особено на пазара в Индия. През миналия сезон Индия закупи рекордните 68 хил. тона ябълки от Турция. Тя бе е дин от решаващите пазари за продажба на ябълки от САЩ, а сега е първи пазар за турските.
Пореден рекорд в износа на ябълки от Турция бе постигнат на пазара в Русия, която през миналия сезон закупи почти 60 хил. тона от тези плодове. Преди 5 години доставките на ябълки от Турция за Русия не надхвърляха 3 хил. тона, а това означава, че са нараснали цели 20 пъти. Само през миналия сезон Турция е увеличила износа на ябълки за Русия с 51%, а Молдова, където реколтата се оказа сред най-ниските за последните няколко години, не успя да продаде всички количества, оставени за съхранение. В крайна сметка Турция успя да продаде в Русия с 30 хил. тона ябълки повече, а Молдова – със 72 хил. тона по-малко. „Въпреки че Молдова има логистични предимства при износа на ябълки за Русия, тя очевидно губи в конкуренцията с Турция на този пазар по отношение на качеството и сортов асортимент. Тъй като за Турция руският пазар на ябълки е само един от многото, тя се насочва към изискванията за качество и към популярните в световен мащаб сортове, което ѝ помага за доставките на на пазар в Русия. Освен това Турция работи активно по маркетинга на своята продукция. А за Молдова руският пазар на практика е единствен, което изобщо не стимулира местните производители да инвестират в качество, дообработка, опаковане, перспективни сортове и т. н.”, обяснява Ярмак.
Важни пазари за реализация на турските ябълки освен Индия и Русия са страните от Близкия изток. Тук вече турските ябълки се конкурират директно с тези от ЕС и Украйна. В Близкия изток обаче се забелязва тенденция за ръст на доставките на турски ябълки в държави с по-ниски нива на доходи като Сирия, Ирак и Либия, докато износът за богатите страни в региона като ОАЕ, Саудитска Арабия и Кувейт през сезон 2020-2021 г. намаля.
Във важен пазар за ябълките от Турция през последните години се превръща Малайзия. През миналия сезон износът на ябълки от Турция за Малайзия е нараснал с 66%, като и през предходните доставките се увеличавха с подобно темпо.