Политическото споразумение по регламента за стратегическите планове, прието в края на юни тази година, съдържа правно обвързващи текстове, като оценката на тези планове ще става въз основа на тяхната „съгласуваност и принос” към целите на Зелената сделка. Именно затова и Европейската комисия ще има възможността да поиска от държавите членки да коригират стратегическите си планове, ако не са достатъчно "съгласувани" с тази сделка. Това се посочва в прессъобщение от Еврокомисията и е свързано със сроковете за окончателно представяне на тези планове, което ще стане на 1 януари 2022 г. След това ЕК има 6-месечен срок за оценка и одобрение на всеки стратегически план.
Целите на Зелената сделка са насочени към устойчиво земеделие от икономическа, екологична и социална гледна точка. Затова и стратегическите планове на ОСП ще изиграят ключова роля за гарантиране, че всички членки ще изпълняват заедно тези цели на ЕС.
Затова и ЕК ще поиска от всяка държава в ЕС да преразгледа своя проект на план, когато предложените мерки не отговарят на стратегическите предизвикателства. Тези стратегически предизвикателства са идентифицирани в така наречената „оценка на нуждите“ на всяка държава-членка и също са формулирани в препоръките, които ЕК отправи към държавите през декември 2020 г.
Препоръките ще служат като референтни точки при крайната оценка, но Комисията ще вземе предвид и други елементи - включително доказателства, предоставени от държавите-членки, и ще основава оценката на критериите и указанията, посочени в Регламента за стратегическите планове на ОСП, поясяват евроекспертите.
„Ако всички планове на ОСП се справят с основните причини за проблемите на национално ниво и разумно използват ресурсите на ОСП, ние трябва да сме в добра позиция да постигнем достатъчно ниво на принос към Зелената сделка, в дух на отговорност и солидарност”, се посочва в прессъобщението.
От Еврокомисията посочиха и основните въпроси, които държавите-членки задават във връзка с плановете си.
Тъй като екосхемите са нова характеристика на ОСП някои правителства се опасяват, че тяхната дефиниция и амбиция ще се различават прекомерно в различните държави.
Как Комисията ще гарантира, че екосхемите, определени от държавите, изпълняват своята роля?
Екологичните схеми наистина ще играят много важна роля в новата ОСП и свободата, предоставена на държавите-членки да проектират тези схеми, има за цел да направи тези схеми ефективни. Причината е, че досега прилаганият единен подход за всички държави членки не беше успешен. Следователно разликите между екосхемите не трябва да се разглеждат като опасност, а по-скоро като възможност за справяне с ключовите предизвикателства, пред които е изправена всяка държава-членка или регион. Затова и ЕК ще преглежда еко-схемите въз основа на опита, който държавите са имали с подобни схеми в досега прилаганите програми за развитие на селските райони.
Към този момент ЕК е получила по-малки или по-големи части от стратегическите планове на повечето държави-членки и е наясно, че някои от тях се консултират със заинтересованите страни и широката общественост по своите проекти на планове.
Към ЕК е зададен въпрос и свързан с „географските центрове“, натоварени да помагат на всяка държава-членка при разработването на стратегическите планове. Въпросите са дали тези "гео хъбове" ще отговарят за оценката и одобрението на стратегическите планове, на което отговорът от ЕК е следният.
„Географските центрове“, създадени в рамките на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“ на Европейската комисия, са национални екипи, които събират знания и опит на държавите-членки в различни части на общата селскостопанска политика. Колеги от други генерални дирекции на Европейската комисия също участват в работата. Групите работят под ръководството и с подкрепата на йерархията на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“, а също така ще подкрепят работата по оценка на плановете.
На 20 юли се проведе среща на високо ниво за обсъждане на следващите стъпки по отношение на подготовката на стратегическите планове на ОСП. Тази среща бележи промяна във фокуса от преговори за реформата на ОСП към подготовка на бъдещите стратегически планове. Обявено беше, че държавите трябва да представят своите планове до края на годината. Ето и останалите срокове, свързани с приемането на окончателното законодателство.
Съветът на ЕС и Европарламентът трябва да финализират основните правни актове. Преводите са задължителни и правните текстове на тези преводи трябва да бъдат внимателно проверени, като това трябва да сатне през октомври или ноември. Освен това трябва да се осъществи официалното одобрение на правния текст на всеки стратегически план.
Успоредно с това Комисията работи много усилено, за да подготви изпълнителните и делегираните актове, вторичното законодателство. Съветът и Европейският парламент упълномощиха Комисията да предостави подробни правила в някои - ограничени - области. Комисията ще си сътрудничи интензивно с държавите-членки и членовете на ЕП, за да подготви почвата, така че необходимите правила за прилагане и делегирани правила също да могат да бъдат въведени възможно най-скоро след влизането в сила на основното законодателство.