Второто изменение на Стратегическия план въведе уточнения, важни за земеделските производители, при кандидатстването по екологичните интервенции и свързаните плащания за млади фермери. В третия текст от поредицата публикуваме част от измененията, които влизат в сила от първи януари 2025 година.
По интервенцията за допълнително подпомагане на доходите за млади земеделски стопани, с цел еднозначно тълкуване на възроставата граница на кандидатите, се уточнява, че при директните плащания за „млад земеделски стопанин“ се определя онзи, който към първата година на подаване на заявление за подпомагане (първо подаване) по схемата за млади земеделски стопани или интервенцията за допълнително подпомагане на доходите за млади земеделски стопани е на възраст не повече от 40 навършени години (включително). Това изменение влиза в сила от 1 януари 2025 г. и ще даде яснота на стопаните, които ще кандидатстват по интервенцията за допълнителните доходи в Кампанията по директните плащания за следващата година.
По отношение на промените в „Еко схемата за екологично поддържане на трайните насаждения“ се заличава земеделската практика за поддържане на ивици, заети с естествена растителност по краищата на парцелите с трайни насаждения, като този елемент се прехвърля като една от възможностите за буферни ивици. В рамките на I.В.5 - „Еко схема за екологично поддържане на трайните насаждения“ нивата на финансиране се запазват без промяна като остатъчният финансов ресурс се използва в рамките на другите практики по интервенцията. Целта на изменението е опростяване на изискванията по тази интервенция.
В „Еко схемата за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура“ се прецизират текстовете, свързани с обосновката и финансирането на тази практика в интервенцията. Целта на тази промяна е да се опрости прилагането на интервенцията, без да се намалява общия екологичен ефект от еко схемите. Актуализира се стойността на индикативните хектари, за които се ползва еко схемата.
По отношение на I.В.6 - „Еко схемата за екстензивно поддържане на постоянно затревените площи“ предложените изменения имат за цел от 2025 г. в обхвата на интервенцията да се включат и обработваеми земи, заети с фуражни култури и/или протеинови култури. Към момента на заявяване на еко схемата земеделският стопанин следва да има съотношение на пасищни животни към заявените площи в размер от 0.3 до 1 животинска единица на хектар (ЖЕ/ха). Целта на нововъведената възможност е да се стимулира намаляване на пасищния натиск върху постоянно затревените площи посредством вътрешно за фермата отглеждане на фуражни или протеинови култури за животновъдството върху обработваемите земи, с които разполагат фермерите.
Използването на обработваемите земи в животновъдните стопанства за отглеждане на фуражни или протеинови култури за стадата в стопанствата има положителен екологичен ефект върху постоянно затревените площи, защото допълнителн обогатява почвите. Няма промяна в индикативните хектари, за които се ползва еко схемата.
Изменениета за I.Д.1; I.Д.2; I.Д.5 - „Възстановяване на разходите на база разходо-оправдателни документи“ в трите интервенции е с цел по-голяма гъвкавост относно начин за възстановяване на разходите. Не се променя досегашният подход – на база разходо-оправдателни документи, предоставени от бенефициерите за всеки одобрен разход.
По отношение на интервенцията .А.12. „Насърчаване на естественото опрашване“ се заличава изискването за водене на допълнителен дневник, като контролът за извършваните дейности ще се извършва въз основа на предвидените дневници в националното законодателство при отглеждане на пчелни семейства. Прецизиране на текстове в Списък на приложимите задължителни национални стандарти.
Предлага се промяна в продължителността на ангажимента по операция 2 „Ангажименти за предоставяне на услугата по опрашване чрез преместване и временно разполагане на пчелни семейства (подвижно пчеларство)“ да бъде 1 година. Във връзка с предложението за промяна в продължителността на ангажимента се прецизират условията за подновяване на пчелните майки, така както е обсъждано и по време на заседанието на Комитета по наблюдение на Стратегическия план.
Предложението е направено с цел намаляване на административната тежест, тъй като воденето на дневник е задължително за всеки пчелин като информацията, която се въвежда е определена в Наредба № 11 от 2.04.2015 г. за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои заразни болести по пчелите. Данните във Ветеринарномедицинския дневник на пчелина са достатъчни за документален контрол по интервенцията.
Конкретизират разпоредби в списъка с приложимите задължителни национални стандарти, съответно Закон за пчеларството – чл. 8, чл. 15 и 16 и Наредба № 13 от 26 август 2016 г. за мерките за опазването на пчелите и пчелните семейства от отравяне и начините за провеждане на растителнозащитни, дезинфекционни и дезинсекционни дейности.
Предложението за продължителността на ангажимента е с оглед на това, че условията за подпомагане се базират на задължението стопанина да разполага със сключен и действащ договор за опрашване на конкретни земеделски култури, а това не зависи от пчеларя.
В интервнецията I.В.2 - „Еко схема за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура“ - допълване на приложимите екологични практики в рамките на интервенцията.
Предложените промени са в разписани в еврорегламенти от 2021 г. и 2024 година. В интервенцията се структурират 2 екологични практики – за поддържане на екологична инфраструктура и непроизводствени площи и екологична практика и за създаване на буферни ивици в обработваеми земи.
С промяната се планира включване на нова екологична практика за създаване на буферни ивици в обработваеми земи и включването на земите, оставени под угар в обхвата на интервенцията. Актуализира се стойността на индикативните хектари, за които се ползва еко схемата.
Няма промяна в общия индикативен бюджет по интервенцията.
Измененията в интервенцията I.В.3 „Еко схема за запазване и възстановяване на почвения потенциал – насърчаване на зелено торене и органично наторяване“ промяната включва единствено прецизиране на текст. В интервенцията се извършва техническо прецизиране на използваната терминология – терминът „органични подобрители“ се прецизира на „органични торове и подобрители на почвата“. И при нея няма промяна в индикативните хектари.
По интервенцията I.Б.17 „Обвързано с производството подпомагане на доходите за оранжерийно производство“ – продължаване на статуса на прилагане на интервенцията от CY2023 и CY2024. Продължаване на статуса на прилагане на интервенцията от CY2023 и CY2024, съответно актуализиране на индикативната стойност на площите, които ще се подпомогнат по интервенцията за CY2025. Продължаване на статуса на прилагане на интервенцията от CY2023 и CY2024 – с прилагане на единна ставка в подпомагането. Актуализира се индикативната стойност на площите, които ще се подпомогнат по интервенцията, за CY2025. Отражението няма отражение върху финансовия план, няма изменение в бюджета по интервенцията.
При интервенцията I.Б.20 „Обвързано с производството подпомагане на доходите за картофи за производство на нишесте“ – продължаване на статуса на прилагане на интервенцията от CY2024. Продължаване на статуса на прилагане на интервенцията и през CY2025, така, както беше приложена CY2024, се дължи на ниският интерес към заявяване на културата „картофи за нишесте“ през кампания 2023 и определи през CY2024 интервенцията да не се прилага.
Неприлагането на интервенцията не влияе върху общия размер на финансиране за всички интервенции за обвързано с производството подпомагане на доходите, той остава в рамките на 13% + 2% за протеинови култури от бюджета за директни плащания.
При интервенцията I.Б.21 - „Обвързано с производството подпомагане на доходите за производство на семена от картофи“ се актуализира индикативната стойност на площите, които ще се подпомогнат по интервенцията за CY2025, както и на индикативния бюджет за същата година, произтичащo от данните от заявленията от кампания 2024. Актуализира се стойността на индикативния бюджет по интервенцията. Общият размер на финансиране за всички интервенции за обвързано с производството подпомагане на доходите остава в рамките на 13 % + 2% за протеинови култури от бюджета за директни плащания.