Въпреки че до началото на активния ябълков сезон през тази година остават няколко месеца, вече е ясно, че производителите ще се сблъскат с редица проблеми, които не бяха типични за предишните сезони, смята Андрей Ярмак, икономист в инвестиционния отдел на Организацията за земеделие и прехрана, цитиран от електронното издание EastFruit. „Един от нетипичните проблеми е разпространението на коронавируса в света. Трябва да сме наясно, че той няма да изчезне през тази година и бизнесът ще трябва да приспособи условията си на работа към този проблем. Всъщност смятам, че за бизнеса тази година ще бъде една от най-лошите за последния век”, каза Ярмак.
Важни въпроси за бизнеса с ябълки остават тъсенето и предлагането, които ще определят тенденциите на развитие на пазара през селскостопанския сезон 2020-2021 г.
Според икономиста в агенцията към ООН в момента върху предлагането на ябълки на пазара въздействат студовете, от които през пролетта пострадаха в значителна степен Украйна, Полша, Молдова и Русия. „Вторият проблем, който оказа влияние върху предлагането на ябълки и е по-характерен за пазарите на Европейския съюз и САЩ, е недостигът на работна ръка през настоящия сезон, предизвикан от коронавируса”, изтъкна Ярмак.
Анализирайки положението с търсенето на ябълки на световните пазари, той отбеляза, че към момента върху него влияят 3 основни фактора – понижението на цените на петрола, спадът на доходите на населението и свиването на туристическия бизнес, чието развитие през последните години стимулираше значително растежа на пазара на плодове.
Въпреки това според него в сектора на плодовете ябълките са традиционно достапен и евтин продукт. „Вземайки предвид това, търсенето на ябълки може да се свие по-малко, отколкото при другите плодове. Нещо повече, то може дори да нарасне в държави, където хората ще се отказват от консумирането на по-скъпите плодове в полза на ябълките”, убеден е Ярмак.